tisdag 8 januari 2008

Studielån 2008

Jag blev ganska putt när jag gick in för att kolla vad jag blir återbetalningsskyldig på CSN nästa år.

Pga att jag är skriven som utvandrad från Sverige är upplägget lite annorlunda från vad många andras är. Istället för att betala en viss summa månad in och månad ut, eller en procent av lönen, betalar jag 5% av det totala lånet utspritt över året.

Eftersom mitt studielån minskat med 16,000 sedan förra årsskiftet hade jag räknat ut att mina återbetalningar skulle minska med mellan 700-900 kronor om året. Inte så mycket forstås men ändå lite extra att istället putta in som extrabetalningar.

Döm om min förvåning när CSN öppnade sin återbetalartjanst igår (efter att ha uppdaterat i 5 dagar - är inte det väldigt länge?) och jag såg att mitt årsbelopp minskat med...240 kronor!!

Problemet är att jag har lån i två system; innan juni 2001 och efter juni 2001. Majoriteten av mitt lån ligger i det nya systemet, men det som ligger i det gamla systemet räknas ut enligt en speciell annuitetsformel, vilket inte är så relevant för mig i detta fall, och dessutom kan årsbeloppet inte understiga 6150 kronor per år, vilket mitt egentligen borde göra om det räknades strikt enligt procent.

Egentligen gör det mig ingen som helst skillnad vad jag har för årsbelopp eftersom jag redan satt en fast summa på 26,500 kronor som jag kommer betala in på studielånet i år. Det är bara för egen del som jag tycker det skulle vara roligt att märka en skillnad på hur mycket jag måste betala under årets gång.

9 kommentarer:

Växla ner sa...

här får du lite plåster på såren

Miss Millionairess sa...

Tackar, tackar ;-)

Cristoffer sa...

Jag har också lite studielån sedan min studietid och jag blev också "lite putt" när jag tittade in på CSN.se 1800 spänn i månaden under 2008 skall jag betala tillbaka. I gengäld så kommer mitt ena studielån i stort sett vara slutbetalt i december 08. Tänk på att räntan dock bara är 2,1% nästan gratis så att säga..

Cristoffer sa...

å andra sidan när ena lånet är slutbetalt i december 08 så blir månadskostnaden 500 spänn nästa år.

Miss Millionairess sa...

Cristoffer - vad skont for dig att du nastan ar fardig. 1300 kronor i manaden skillnad ar ju inte att leka med faktiskt.

Och ja - visst ar det en billig skuld, men anda ar det ju pengar jag ar SKYLDIG det ar det jag inte riktigt tycker om.

Life sa...

Tråkigt när det är på "det hållet" och man förväntat sig något annat. Det är ju en sak som jag blivit väldigt medveten om. Det är fler besvikelser nu när man är så "flitig". Har så lätt att tycka att minsta bakslag är ett nederlag=för mycket krav på mig själv. Har från att inte ha så mycket koll blivit en kontrollragata, hihihi. Tycker du är så flitig!!! Förstår din inställning, när det är pengar man är skyldig ... Hoppas du får en skön dag!

Anonym sa...

Gotcha!

Bryggarn' sa...

I och med att studielånet är så pass billigt bestämde jag mig för att se till att få det med så låg amortering om möjligt, bättre investera de slantarna där de kan växa mer än 2%/år.

Innan betalade jag 1800kr/mån precis som Cristoffer eftersom jag hade lån i båda systemen.
Jag slog ihop allt till nya systemet och betalar nu 700kr/mån.
Det ger altså ytterligare ca 13200kr/år att investera i mer vinstgivande instrument. Snabbt räknat behöver jag lyckas få 260kr avkastning på dem för att ha gjort en bra affär.

Sen kan man ju ha personliga åsikter om att ha skulder, men jag försöker tänka på det affärsmässigt och då är det bätre att behålla lånet och investera istället (kom ihåg att börsen i snitt gått upp drygt 11% per år senaste 100 åren).

/Markus

Miss Millionairess sa...

Jag forstar precis vad du menar Markus och haller faktiskt med ocksa.

Studielanet ar ett billigt lan, aven om jag inte skulle dra ned pa mina aterbetalningar for att investera har jag tidigare funderat mycket pa att dra ned for att spara pengarna for framtida bruk.

Daremot kanner jag mig inte trygg eftersom mitt lan ar sa stort, och jag litar inte heller pa att rantan kommer att stanna pa denna laga nivan utan tror att den gradvis kommer hojas. Darfor vill jag helt enkelt bli av med det sa snabbt som mojligt for att bli skuldfri.