tisdag 1 januari 2008

Att bygga en webbsida

Jag har länge gått och småfunderat på olika idéer för websidor. Det är framför allt en idé som står ut för mig. Det skulle bli en väldigt nichad sida men om något som jag kan mycket om och är väldigt intresserad av. Efter att ha letat lite så kan jag konstatera att det finns ett par liknande sidor på nätet men ingen som är alls lika genomarbetad som min skulle vara.

Givetvis är det ju så att det kanske inte finns så mycket info om detta eftersom folk inte är intresserade. Efter lite närmare undersökning verkar det dock som att det skulle finnas ett visst underlag för denna sida.

Det som hela tiden har stoppat mig är först och främst att jag inte VET om detta faktiskt är en idé som skulle fungera och för det andra att jag ju faktiskt vet oerhört lite om att skapa en websida, om HTML och egentligen allt annat som man kan komma till användning.

Nu tänker jag däremot att detta projektet är perfekt att vässa tänderna på, särskilt eftersom det är något jag kan lite om och som jag tycker det är roligt att läsa/skriva om. Jag har kollat lite hur mycket det skulle kosta och det billigaste alternativet för webhosting (alltså att ha sidan på en server med ett företag) och att köpa ett domännamn ligger på ungefär £40 (ca 550 kronor)för ett år. Det känns ju helt överkomligt för att prova på, och förhoppningsvis kommer reklamintäkterna åtminstone att täcka denna kostnaden. Givetvis hoppas jag ju på att faktiskt tjäna lite på det också men till att börja med skulle jag vara nöjd med att gå på +- noll medan jag "övar" mig.

Om det nu skulle gå över förväntan så verkar det som att det ar någorlunda lätt att sedan uppgradera sin sida så att jag får mer minne och en snabbare sida.
Nu funderar jag mest på om jag ska betala för detta nu och sedan leka med det eller om jag ska skriva innehåll först för att sedan kunna posta det direkt och därmed inte ha så mycket downtime på sidan. Tid är ju pengar som det heter.

För att faktiskt komma igång med det hela tror jag att det mest motiverande är att betala för paketet för att sedan kunna leka med det medan jag bygger upp sidan. Med tanke på hur svårt jag har det med HTML på bloggen kan jag nog behöva lite tid för att faktiskt göra sidan någorlunda attraktiv.

Bäst jag går och läser på lite om hur man bygger websidor nu!

Inga kommentarer: