onsdag 23 januari 2008

Flytta från England till Sverige

Idag är jag ledig.

Ska snart gå på gym men har suttit hela morgonen och räknat på vad som är rimligt att ha som "flyttkassa". Tanken är att jag ska flytta till Sverige till hösten, september eller oktober lutar det åt. Vad jag inte riktigt tänkt igenom dock är att jag ju behöver ganska mycket pengar både till själva flytten (resa, skicka över grejer etc) och dessutom kommer jag ju behöva pengar under tiden jag söker jobb.

Det var så länge sedan jag bodde i Sverige att jag tycker det är jättesvårt att räkna ut vad som är rimligt att klara sig på om man lever snålt. Jag tycker mig minnas att när jag pluggade i Sverige fick jag ut ca 6000:- i månaden, kanske några hundringar mer. Jag hade en hyra på 4000:- och överlevde på det som blev över även om jag inte direkt levde lyxliv. Alls.

Inte vill jag använda mina "riktiga" sparpengar heller utan tanken är att jag får ändra om lite i min budget (igen) och använda mitt high interest savings account med ICICI för att spara till flyttkassan. 40,000 känns ganska rimligt, både att kunna spara ihop och kunna leva på ganska länge. Enligt mina beräkningar skulle detta kunna vara mig i 5 månader, om jag bor hemma hos mina föräldrar den första månaden. Jag kommer minsann ihåg att i Sverige gör de det där jättedumma där man får lön 2 månader efter att man börjar jobba så jag kommer ju behöva få jobb inom max 3 månader, men det känns väl inte helt orimligt att jag kommer få.

Tycker ni att det låter som en rimlig summa pengar för någon som lever snålt, har en lägenhet som kostar max 4000:- i månaden och söker jobb? Skulle vara roligt att höra andras åsikt om detta eftersom jag känner mig lite osäker själv.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Om du får fast jobb (eller en visstidsanställning med månadslön, dvs lönen är inte beroende av antalet dagar/timmar du gör) får du lönen efter en månad. Alltså, om du börjar 1 februari, får du lön nästa löneutbetalning den 25:e (eller när ditt jobb har) februari.

Bryggarn' sa...

En kapitalistisk svordom, men har du inga möjligheter till bidrag? Du lär ju inte få socialbidrag med pengar på banken (om du inte gömmer dem väl), men något annat?
Går det att gå med i en svensk A-kassa nu medan du jobbar utomlands?

Miss Millionairess sa...

Anna - far man? Men vad bra, det enda jag jobbat i Sverige at sommarjobb ohc jag minns att det var rent overj***igt att forsoka overleva 2 manader innan man fick lonen. Men da kanns det ju genast battre - tack!

Markus - bidrag, njaaaaaa....Jag vet inte ens varfor men bara tanken [a att ta bidrag far mig att rysa...Egentligen ar det lojligt men nae, da jobbar jag hellre med nagot ruttet medan jag letar nagot "riktigt" tror jag!

Intressant dock med A-kassan, jag vet faktiskt inte hur det skulle funka med sadant. Kanske borde jag anda se vilka mojligheter som finns omutifall att.

Bryggarn' sa...

Jag förstår helt din känsla och håller med dig. Men, pengar är pengar är pengar är pengar...
Man blir inte ekonomiskt oberoende genom att tacka nej till pengar.

Handen på hjärtat vet jag inte hur jag hade gjort, men nu när jag kan stå utanför och vara observatör så känns det mer logiskt att undersöka om man kan få bidrag än att tulla på sitt sparkapital.

Jag hade helt klart valt ett ruttet jobb framför bidrag, men om du inte ens har ett ruttet jobb? Mja, det valet är trixigare.

Lycka till hur du än gör! (Jag följer din blogg så jag kommer få veta det :P )

Miss Millionairess sa...

Haha - ja det ar alltid lattare nar an ar observator ju ;-)

Det ar ganska bra att ha mina kara blogglasare halla ett oga pa mig och rata upp mig nar jag blir lite snurrig. Sjalvklart ska jag kolla vad som finns tillgangligt for tank om nagot skulle ga fel! Men skram mig inte sa - visst kommer jag fa ett jobb....gulp!

Bryggarn' sa...

Det är klart att du kommer få jobb :) Hela den här diskussionen handlar ju bara om riskhantering och att ha en blan B :)

Klas sa...

6000 kr i månaden - well - det beror ju på hur du bor. Bor du hemma så funkar det nog eftersom du sponsras av föräldrarna.

Ett eget boende är nog svårt i den prisklassen - men det beror på om det finns några lediga små lägenheter dit du skall flytta. Storstäderna är i princip uteslutna då.

Betänk dock utgifter i ditt bostads och jobbletande. Tex buss/tågkort, elelr en cykel eller tom en bil - kan kosta alltifrån några hundralappar till tusenlappar per månad.

Så ja 6000 kr/mån om du bor hemma eller i en billig hyresrätt - annars får du nog sikta uppåt 8000-10000 kr iaf

/K

Miss Millionairess sa...

Klas - ja tanken ar val att jag bor hos foraldrarna i ca en manad for att sedan flytta ut. Da betalar jag ingenting for mat eller rakningar (tack mamma och pappa...) Men 40000:- over 5 manader blir trots allt 8000:- per manad, och dar jag vill bo kan jag fa en lagenhet for 4000:- per manad eller mindre. Du har dock helt ratt, transportkostnaderna kommer spela en mycket stor roll eftersom jag inte kommer bo vidare centralt, dem maste jag forsoka lagga in i min berakning! Tack for all hjalp allihopa ;-)