tisdag 29 januari 2008

Passiv inkomst

Som vissa av er kanske förstått genom tidigare inlägg så är mitt jobb inte det stabilaste som finns. Efter att vår nya Managing Director tog över för ganska exakt 2 år sedan har 13 anställda blivit sparkade och varit tvungna att omedelbart lämna sin arbetsplats utan att ens säga adjö. Vi har även flertalet gånger kommit på henne med att helt fräckt ljuga om orsaken till varför hon kände att denna åtgard var nödvändig och hon har dessutom slängt en pappersboll i huvudet på min kollega (!).

På ett sätt beundrar jag trots allt henne, hon har arbetat sig upp sedan hon var mycket ung och lyckats slå sig fram inom en mansdominerad värld för att till slut nå den position hon har idag, utan tvekan har hon gått över lik för att komma dit dock.

Vad jag tycker är tragiskt, förutom de faktum att hon är en riktig häxa förstås, är att hon är så stereotypiskt den äldre, kvinnliga chefen - väldigt välvårdad och charmig mot de flesta för att ibland helt slå över och bete sig som en trettonårig som njuter av sin makt. Hon omger sig med män och sparkar nedåt (eller helt enkelt bara sparkar) mot de kvinnor som hon tycker har för stark position inom företaget - varför?

Stämningen på mitt kontor har inte varit jättepositiv på sistone, så idag har jag spenderat mer eller mindre hela dagen med att sitta och räkna på om jag skulle kunna flytta till Sverige lite tidigare än planerat, eller om jag kanske helt enkelt bara borde byta jobb här för att komma undan denna ohälsosamma arbetssituation. Haha - tur hon inte märkte att jag inte jobbade, va...?

Mina tankar har även kretsat kring detta med passiv inkomst. Tänk om jag skulle kunna bygga upp lite olika strömmar av passiv inkomst så att jag nästa gång jag känner att jag sitter fast i en liknande situation faktiskt kan ta mig ur den utan att behöva använda sparpengar till det absolut nödvändigaste. Min första tanke är givetvis webbsidor. Jag håller fortfarande på att bygga min första baby. Inte kommer den att ge mig några pengar direkt, men tanken är att jag ska lära mig the basics för nästa projekt så att det kan bli isjösatt lite snabbare än vad detta har blivit.

Jag skulle alls inte vilja jobba med att bygga webbsidor heltid, men det känns kul att faktiskt ha verktygen att kunna genomföra vissa idéer, och om jag sedan kan få en liten källa av passiv inkomst från det så är det välkommet.

Mitt huvud är så trött efter en hel dags tänkande nu så jag måste faktiskt gå och titta lite pa TV och döda några fler hjärnceller tror jag, får fundera lite mer tills imorgon.

7 kommentarer:

Poor me sa...

Hahaha jag kan inte sluta skratta åt att hon slängt en pappersboll i huvudet på en av dina kollegor! Hon är ju åtminstone inte passive aggressive... :) Fast jag förstår om du inte vill jobba kvar där. Låter inte så kul...

Admin sa...

Usch, vilken jobbig situation. Om jag hade haft det hade jag nog försökt byta jobb innan flytten. Kanske finns det ett kortare vikariat du kan hoppa på?

Rakel G sa...

Jag känner igen situationen alltför väl. Egentligen borde man nog försöka byta jobb om man inte trivs. Men det kräver ju att man påtar med sitt CV och aktivt börjar snoka runt efter ett nytt. Den energin har i alla fall jag (tyvärr) svårt att uppbåda innan det blir helt ohållbart och outhärdligt...

Miss Millionairess sa...

Japp - byta jobb ar helt klart ett alternativ och det skulle inte vara nagra svarigheter att hitta nagot alls.

Daremot oroar det mig att mitt CV ar sa himla hoppigt redan. Jag har bott i tva lander jobbat i tva lander pluggat i tva lander, lite hipp som happ sadar. darfor undrar jag om det inte ar battre att jag kanske lider och i 6 manader till och far ett finare CV... eller? tanker jag fel kanske...hmmm...jag ar for trott nu maste tanka lite mer imorn.

Dexter sa...

Låter verkligen som en riktig häxa, kan inte alls vara kul. Kan inte ens tänka tanken att min chef skulle kasta en pappersboll på någon.

Gustav sa...

Så typiskt kvinnligt på något sätt. Den kvinna som har lyckats arbeta sig upp till en chefsposition anklagas av andra kvinnor för att vara häxa och psykopat. När manliga chefer visar sin vilja är han däremot hård och bestämd. Detta ses som något positivt. Jaja, det skadar ju inte direkt oss män att ni kvinnor lägger hinder i vägen för varandra. :)

Miss Millionairess sa...

Gustav - aven om jag haft en manlig chef hade jag tyckt att han var psykopatisk om han slangde grejer i huvudet pa sina anstallda pga att han var pa daligt humor det kan jag garantera dig.