tisdag 29 januari 2008

Norman Bates som chef


Jag kan visst inte riktigt släppa tankarna på min MD ikväll. hade ett svagt minne av att jag en gång läst en artikel om att människor i chefspositioner oftare visar psykopatiska tendenser än "vanliga" anställda. När jag väl hittat den kunde jag inte låta bli att skratta lite trots allt elände.

Enligt denna artikel är en av 20 chefer och en av 40 anställda psykopat. Problemet verkar vara att de egenskaper som ofta eftersöks hos chefer, såsom karisma, en viss narcisim och att tycka om att stå i rampljuset, är samma sorts beteende som hittas hos psykopaten med skillnaden att psykopaten helt saknar vad vi kallar samvete.

Psykopaten kan inte tänka sig in i andras situation och drabbas därför heller aldrig av några skuldkänslor. Deras personlighet kan skapa kaos på arbetsplatsen då det är omöjligt att i förväg veta vilket humör chefen är på för dagen. Det står en massa annat intressant i denna artikeln men det som fick mig att skratta (och rysa) lite var ändå punktlistan på hur man "avslöjar" en psykopat.


  • Hon eller han smickrar och duperar sina egna chefer högre upp i organisationen - jadå, det är min chef mycket bra på, de högre cheferna avgudar henne
  • Stryker medhårs ena dagen och mothårs andra - kan man lugnt säga att hon gör. När hon berättade för min närmsta chef att hon ändrat sig om att anställa min kollega pratade hon inte med kollegan på en vecka, gick sen till min chef för att klaga på att vi inte var snälla mot henne (mot min MD alltså) för att dagen efter prata med min kollega om hur mycket hon tycker om hennes sätt att klä sig
  • Är okänslig, sträv och bufflig - jodå. ganska okänsligt att kasta en pappersboll i huvudet på min stackars 28-åriga kollega som är världens snällaste, tystaste och fortfarande bor hemma hos sina föräldrar. Hennes brott? Någon hade lagt in ett papper som behövde skrivas på på min MDs skrivbord. Det tyckte hon uppenbarligen inte om. alls.
  • Har svårt att delegera - yep

  • Är opålitlig och bryter ständigt överenskommelser och direktiv - yes, hon gör ALDRIG något som hon lovat göra

  • Pratar illa om andra medarbetare - konstant. Fast det är en ny person hon pratar illa om varje dag

Dessutom står det att psykopater ofta är mycket intelligenta. Det är hon nog tror jag. Ett test jag gjorde var att köra denna på henne - 'om du säger orange riiiktigt långsamt så rimmar det med gullible'. Alla andra säger det en gång innan de kommer på sig själva men hon sa med en gång - I'm not stupid! Haha, näe, inte dum kanske, men däremot verkar det ju som att psykopati är något man faktiskt skulle kunna anklaga henne för...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, klockrent!

Växla ner sa...

stackare, jag är lyckligare lottad, min chef är så jävla säker på sig själv så hon kan vara helt normal faktiskt. Tror att det är osäkra chefer/människor som gör så där-

Dexter sa...

Måste säga att det är komisk läsning trots din prikära situation.

Miss Millionairess sa...

Ja, skrattar man inte sa grater man ju.

Life sa...

Huu, låter inget roligt med en sån chef, byyyyt, flytttttta!!! Men då får du skriva roligt om någon annan psyko-tant, hehe.

Per Penning sa...

Psycho-chefer finns överallt. De är inte så lätta att genomskåda - i början. :(