måndag 14 januari 2008

Pundet tar stryk!

Denna artikeln på DI har fått mig att fundera lite på hur jag ska göra när jag flyttar över pengar till Sverige. En valutaexpert på SEB förutspår här att pundet kommer rasa under året och att det kommer bli en av de allra sämsta valutorna globalt 2008. Detta orsakar mig problem eftersom jag kommer att behöva flytta pengar från England till Sverige under hösten då tanken är att jag ska flytta till Sverige.

Nu handlar det ju inte om några jättesummor direkt eftersom jag har en hel del av mitt sparande i Sverige redan men däremot förstärks min tanke att jag ska behålla pengarna i mitt skattefria ISA-konto här tills det blir läge att föra over dem till Sverige. Det skadar ju inte om de sitter här och föräntar sig medan jag är i Sverige och väntar på bättre tider (fast jag kommer ju sakna dem förstås...).

Vad typiskt att pundet ska ner på lägsta nivån det varit på på tio år lagom tills jag ska flytta hem dock!!

7 kommentarer:

Per Penning sa...

Ja, det är tråkigt men pundet har tagit stryk under rätt lång tid. På gott och ont, det blir billigare att resa dit på semester. :)

Unknown sa...

Trist - men jag hoppas det rätar upp sig för din skull! :-)

Miss Millionairess sa...

Per Penning - Mjo, det har val det men legat stadigt runt 13 kronor pundet de senaste 2 aren eller sa i alla fall.

Frisk Ekonomi - ja vi far hoppas det! Det ar ju faktiskt sa att alla dessa experter ofta spar helt fel sa jag far vanta och se!

Poor me sa...

Vad tråkigt för dig! Samtidigt väldigt bra för mig eftersom jag har planer på att åka till England på semester i år... :)

Växla ner sa...

det du missar tar jag igen, åker ju till Skottland i sommar, hehe

Anonym sa...

Hur har ni det med låneräntor där borta i England?

Är på jakt efter en bättre ränta än den jag har idag på mina idiotlån. Verkar dock inte komma under 7,5%, Har iofs inte varit personligen till banken och försökt förhandla ner.

Blir samtidigt less på sidor som t.ex compricer.se. DÄr kan man se att ikanobanken har 6,7% men när man går in på ikanobankens sida och söker lånet så får man upp att jag i själva verket får 10,5% (!!) på mitt lån med över 11% effektiv ränta. Kan ju lika gärna skaffa ett mastercard isåfall.

Miss Millionairess sa...

J - jadu, jag har inga lan har...Ar inte sa intresserad av att skaffa nagot heller sa har inte hundra koll pa laget men jag tror styrrantan ar hogre har (5,5% tror jag den ligger pa nu) sa eg borde det ju vara dyrare. A andra sidan ar det bra mycket mer konkurrens sa det bor ju driva ner det hela lite granna.

Trakigt nar jamforelsesidorna inte ger den sanna bilden eller hur!