måndag 7 januari 2008

Mina Mål 2008!

Jag har tänkt och tänkt så det rykt ur öronen på mig vad för mål jag bör sätta upp för 2008. De måste vara realistiska men ändå givetvis lite "sikta mot stjärnorna", alltså, möjliga att genomföra men inte alltför lätta att uppnå.

Det är flera områden som jag vill attackera på samma gång, för att börja med den lättaste, att få min egen lilla webbsida up and running till mitten av februari. Ganska ambitiöst med tanke på att jag helt sitter fast för ögonblicket...Nåja, jag håller på att ordna det nu så om inget jättejobbigt händer ska det nog gå. Dessutom vill jag under året lyckas tjäna ihop tillräckligt för att täcka det jag betalt för webbhotellet - bara £40 - det måste jag kunna skrapa ihop annars får jag skämmas!

Studielånet har jag funderat på lite också. Ja, jag vet att jag har sagt tusen miljarder gånger att jag inte ska betala mer än vad jag behöver på det, men när börsen ser ut som den gör så är det inte helt fel ur defensiv synpunkt att betala in lite extra. Detta året siktar jag på att betala in 26,500 kronor - vilket kommer ta mig ner under 300,000 lagom till nästa år.

När det kommer till sparande är det mycket svårare med tanke på Sverigeflytten. Innan september är tanken att jag ska ha ett "flyttkonto" på åtminstone 20,000 kronor, mer om detta i ett senare inlägg. Jag ska koncentrera mig på att få in så mycket på mitt skattefria ISAkonto som möjligt. Den fjärde april är skatteåret slut i England och då var tanken att jag skulle ha fyllt kontot med de tillåtna £3000. Detta kommer tyvärr inte hända om jag inte vinner en massa pengar eller min webbsida plotsligt blir jättepopular. Det följande skatteåret är maxinsättningen ökad till £3,600 men eftersom jag bara kommer bo kvar i 5-6 månader efter det kommer jag inte hinnna få in detta maxbelopp heller. Jag funderar på att behålla mitt ISA efter att jag flyttar till Sverige eftersom räntan på det är så mycket högre än vad jag kan få i Sverige samt att det faktum att det är skattefritt är väldigt attraktivt. Det finns möjlighet att behålla kontot även när jag bor utomlands verkar det som, även om jag eventuellt måste föra över det till en annan bank med något lägre ränta, däremot får man inte sätta in pengar när man inte är boende i landet.

Innan flytten ska jag få in minst £2000 på detta kontot, pengar som jag troligtvis kommer låta vara kvar där ett bra tag.
Så för att gora det hela lite mer överskådligt är mina mål for 2008 alltså:
  • Få min webbsida att gå runt
  • Betala av minst 26,500 kronor på studielånet
  • Spara £2000 på ISAkontot innan september
  • Låta bli att fiffla för mycket med fonder och tillgångar i Sverige!

That's it - vad skönt att ha det uppställt så!

3 kommentarer:

Karriärmorsa sa...

Ska du verkligen betala av 26 500 pund på studielånet?? Neeej...va?

Annars tyckte jag att det var jättebra mål, speciellt med tanke på att du är mitt i stora förändringar i livet och inte världens mest förutsägbara tillvaro!

Grattis till fina mål!

//KM

Miss Millionairess sa...

Haha - man kan ju verkligen onska! Tyvarr blir det inte riktigt sa mycket dock, jag har andrat sa det blev ratt nu - tack for du haller koll pa mig och alla mina svenska och engelska bollar!

Stormrik sa...

Låter bra att ha mål! Angående webbhotell har jag sett en som är rätt billig som heter surftown.se, kostar ca 380 kr/år.

Funderar själv på att skaffa mig webbhotell, dels för att man får mer kontroll över hur man vill utforma sin webbsida.