tisdag 1 januari 2008

Detoxmånaden har börjat!

Så börjar det bli dags att ta tag i mitt liv på andra områden utöver affärsidéer och ekonomi. Nyårslöften blir många i år men det är lika bra det för jag känner mig full av energi och väldigt motiverad!

Januari kommer bli en självvalt asketisk månad inom nästan alla områden. Jag tänker köra igång med en sorts minidetox imorgon. Ingen juicediet eller så förstås men massvis med enkel, nyttig mat -grönsaker, örtte och bönor. Tyvärr innebär det också att mitt kära vin och kaffe får stryka på foten ett tag men av erfarenhet vet jag att jag kommer må mycket bättre efteråt så det är definitivt värt det. Just detoxmaten är annars inget problem eftersom det är den sortens mat jag tycker om ändå - inga färdigrätter, McDonalds eller rött kött för min del, tack. En del av detta är att jag även vill börja prova lite nya recept. Jag har världens receptsamling men det brukar sluta med att jag lagar mina favoriter när jag är själv och helt överlämnar matlagningen åt pojkvännen när han är hemma...Om man nu har en partner som varit kock måste man ju utnyttja det!!

För övrigt tänker jag spendera en hel del tid på gymmet. Träningen har varit lite sporadiskt över jul och nyår så nu vill jag ta tag i det igen så jag inte förlorar för mycket kondition. Målet är att springa en mil under 60 minuter.

Inte så svårt säger nog många nu men även om jag alltid tränat har jag aldrig varit en löpare.

Just att springa 10km är inte direkt något problem längre (det tog lång tid att komma till det stadiet dock!) men att springa 10km snabbt - ack - det ar något helt annat! Sist jag sprang för någon månad sedan kom jag in lite under 63 minuter men då hade jag satsat rejält också. Just nu känner jag mig inte alls vältränad nog att klara det men det är det långsiktiga målet. Jag sätter ingen tidsram för när jag ska klara av det eftersom jag vill känna efter så det känns bra i kroppen också. Jag kan tvinga mig själv att klara av fysiska utmaningar men jag vill inte gå sönder på något sätt denna gången därför ska jag ta det sakta men säkert.

Annars är tanken att de pengar jag har kvar (inte mycket nu efter köpet av min domän) enbart ska användas till det absolut nödvändiga, alltså bussresor, mat och eventuella räkningar - that's it. Det blir nog inga större problem då jag överkonsumerade förra månaden så inte känner något direkt sug efter onödigt slös! Jag har även lyckats övertyga engelsmannen om detta så det blir nog inte ens en restaurangmiddag för mig på hela månaden - VÄLDIGT ovanligt.

För att sammanfatta detta låååånga inlägg så är tanken att januari ska innebära:
  • Enbart enkel, nyttig mat
  • Laga/hitta nya recept
  • Träna till målet att springa 10km på under en timma
  • Endast spendera pengar på det absolut nödvändigaste

7 kommentarer:

Växla ner sa...

ska oxå köra "nunne-liv" i januari, med mat som finns hemma, inga nöjen, förutom mina böcker fast träna nä blääää

Martin sa...

Jag kommer att träna stenhårt hela året, skall cykla runt Sveriges näst största sjö i år. Billig nyttig mat skall även jag försöka hålla mig till. Började dock inte bra igår med en nyårsdagspizza.

White und nerdy sa...

Kan tipsa om jogg.se, mycket trevlig sida. Själv för jag dock ingen statistik över tiderna men det är ändå roligt att ha statistik över när och hur mycket man sprungigt.


Mitt mål i år är att springa minst 260 km, dvs i snitt 5 km i veckan. 2007 kom jag upp i lite drygt 220km.

Lycka till

Martin för framtiden sa...

Det där att bara lägga pengar på det nödvändigaste brukar fungera ett tag men så hipps vipps hittar man något man "måste" ha och så köper man det :D

Karriärmorsa sa...

Många bra och hälsofrämjande mål!! Får mig en tankeställare, jag som bara fokuserar på ekonomin när det gäller mål...
Jag tror jag också ska försöka fokusera lite på mig själv!
Vore annars kul att höra lite om dina mål och din sparstrategi!?

//KM

karriarmorsa.blogspot.com

Växla ner sa...

har du svultit ihjäl, sprungit bort dig eller ramlat ihop av koffeinbegär, eller vars är du

Miss Millionairess sa...

ekonomisanering - vada trana na blaaa! det som ar sa kul!

Martin - lycka till, och man ar tillaten pizza pa nyarsdagen bara man inte ater det varje dag efter det...

white und nerdy - tackar for tipset, sidan ser hur bra som helst ut, jag maste genast surfa lite dar. Lycka till med ditt mal, det ska nog ga det med!

Martin for framtiden - japp, jag vet vad du menar men till januarilonen ska jag nog klara av det i alla fall. Far jag riktig koplust har jag lite presentkort att anvanda!

Karriarmorsa -ja det ar himla latt att bara fastna i ett tank, men for att ma bra som person maste man nog fokusera pa lite olika omraden tror jag. Jadu, mal och mal...Jag far tanka lite pa det i helgen sa aterkommer jag!

Och yes - jag lever!