fredag 4 januari 2008

Så mycket månad kvar...

Som så många andra verkar jag ha en oerhörd mängd månad kvar i slutet av pengarna för det mesta. Nuförtiden beror mycket på att jag lägger in så mycket jag tror är rimligt på mitt sparande i början av månaden så det känns inte lika farligt (även om min idé om rimligt inte alltid ter sig helt realistisk) men det är ju sjutton att det ska vara så svårt att få min budget att fungera!

Jag funderade på det lite idag när jag såg att mycket av min "veckopeng", alltså pengar som jag kan spendera på vad jag vill, verkar gå på restauranger, barer, pubbar, eller biografer. Detta skyller jag helt och hållet på London. Jag tycker nämligen om att umgås med vänner (förstås) och det kostar om man går ut varje gång man träffar någon. Jag tycker visserligen om att vara hemma hos någon och ha filmkväll, äta middag, spela spel eller vad som helst men det är jättesvårt här för alla bor så himla utspritt. Det blir så långt för en person att fara för det mesta att det är lättare att träffas på mitten. Om man är mer an två är det faktiskt nästan kört; då "måste" man träffas ute.

Nu brukar vi ju inte direkt gå på dyra restauranger eller inneställen och det blir bara en eller ett par gånger i veckan men då spenderar jag mellan £10-£40 varje gång och det blir minsann mycket pengar när man väl räknar ut det i slutet av månaden. Så pass mycket att jag brukar låta bli att räkna för att inte få ångest - ooops!

Visst gör vi billiga eller tom gratis grejer ibland (muséer eller picknickar tex) men det passar ju inte alltid. Den enda lösningen jag ser är väl att försöka dra ned på kostnaden de gånger vi går ut hellre än att mista allt socialt liv. De pengar jag trots allt spenderar kan jag ju se som en investering i min framtida hälsa - människor med nära vänner sägs ju leva längre!

Inga kommentarer: