söndag 2 december 2007

Billig och God Soppa

Jag kan ju inte skryta med den goda soppan jag ska laga imorgon utan att dela med mig av receptet. Kyckling och tomatsoppan är den bästa höst/vinter-soppan i hela världen (!) och detta receptet räcker till åtminstone 4 stora portioner, brukar bli åtminstone 6 for mig. Själv brukar jag dra ner på kycklingen, både för att jag föredrar lite mindre kött och för att hålla kostnaderna nere men det är ju upp till dig.

Ingredienser

2 Kycklingfiléer (enligt min mor, 1 räcker egentligen enligt mig)
1 äpple
1 gul lök
1 klick margarin
1 msk curry
1 krm svartpeppar
2 burkar passerade tomater (400 g var)
1 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
2 grönsaksbuljongtärningar
1 krm socker
0,5 tsk salt

  • Strimla kycklingen
  • Kärna ur och strimla äpplet
  • Skala och hacka löken
  • Fräs allt i margarin och curry i en stor gryta
  • Rör i peppar, tomat, vatten, grädde och buljongtärningar
  • Låt soppan koka i några minuter och smaksätt sedan med socker och salt. Om du vill kan du strö över lite persilja

Voila - en jättegod, billig och framfor allt lättlagad lunch, perfekt för en ruggig dag! Tack mamma!

Inga kommentarer: