onsdag 12 december 2007

Börjar oroa mig för flytten...

Hur mycket behöver man tjäna för att överleva i Sverige egentligen? Som det verkar på andra ekonomibloggar är det en hel del mindre än vad man behöver få in här i London. Jag har funderat mycket på sistone hur det egentligen kommer bli när vi väl flyttar - troligtvis kommer jag få försörja oss båda, åtminstone ett tag.

Förmodligen får det bli så att jag far över först och fixar lägenhet, jobb och annat kul såsom att skriva in mig i Sverige igen. Sedan får jag komma tillbaka hit, packa ihop och skeppa iväg alla våra grejer innan jag tar med mig pojkvännen och flyttar "hem".

Själva flytten kommer ju kosta en hel del givetvis men det känner jag att vi kommer klara utan problem. Vad som däremot oroar mig är hur det kommer bli när vi väl är i Sverige. Pojkvännen kan ju ingen svenska så han måste nog plugga det lite. Han vill gärna jobba samtidigt så han kommer ut i det riktiga livet men det verkar vara ganska lurigt att få jobb för personer som inte pratar svenska.

Här har han ett bra jobb som han är väldigt duktig på, som han trivs med och som drar in ganska mycket pengar varje månad. Även om han kan tänka sig att jobba med nästan vad som helst i Sverige tycker jag det är orättvist när han nu redan har en karriär som han trivs så bra med. Problemet är att det han gör kan bli rätt svårt för honom att göra när vi flyttat.

Jag hoppas bara att han kommer kunna få ett jobb inom inte allt för lång tid - för ekonomins skull men framför allt for att allt ska funka för oss.

1 kommentar:

Växla ner sa...

han kan ju flytande engelska och det är ju guld värt, det går säkert bra, o nu har jag bidragit lite till flyttkassan (skratt)