söndag 2 december 2007

Folkbokföring och aktiespar.se

När jag flyttade från Sverige övertygade Skatteverket mig om att det var en bra idé att skriva mig som utvandrad så det gjorde jag. Detta är något jag bittert ångrar nu eftersom det är helt avancerat att göra vissa grejer när man inte är bokförd i Sverige.

T ex ville jag öppna en depå med aktiespar.se. Eftersom jag inte är bokförd i Sverige måste jag ha 7011 papper för att bevisa massa olika mer eller mindre relevanta saker. Jobbigt tyckte jag så tänkte att jag kanske bara skulle kunna skriva in mig på mina foräldrars adress. Nähä - det går absolut inte. Eftersom jag nu är invandrare måste jag gå och köa och ansöka i person = JOBBIGT. Jag tänker strunta i aktiespar för ögonblicket och sedan fara hem i vår någon gång och säga att jag är tillbakaflyttad.

Läxa lärd - lita inte på någon utan kolla upp och tänk igenom allt själv...

3 kommentarer:

Växla ner sa...

nu är jag uppe mitt i natten och läser hos dig, sov hela dan igår så nu får jag sitta här. Låter krångligt för dig men du löser det säkert.fylcxsk

Anonym sa...

Jag är i samma situation som du, utvandrad och utskriven ur den svenska folkbokföringen. Jag vill också öppna en depå hos Aktiespar men drar mig för det pga de skäl du nämner i ditt inlägg.

För övrigt är det tydligen inte så lätt att bli insläppt i det svenska systemet igen när man bott utomlands några år. Det har andra utlandssvenskar jag känner berättat om. Hoppas det går bra för dig.

Miss Millionairess sa...

ekonomisanering - mar du battre nu da, eller ar det flunsan som haller dig vaken?

Anonym - va? Sjutton ocksa inte fattade jag att det skulle bli problem med att skriva in mig igen! Ja usch, och allt for att jag rakade namna for tanten pa skatteverket att jag nog skulle stanna nagra ar...Skulle latit mig sta kvar hos mor och far helt enkelt...Jaja - jag haller er uppdaterade med hur det gar forstas...