onsdag 5 december 2007

Skatteåterbäring?

Hm! Jag kollade just in på mitt svenska konto för att se om jag fått in pengarna min syster skulle sätta in. Till min glädje såg jag att jag någonstans ifrån har fått 1900 kronor! Varifrån har jag ingen som helst aning om dock - inte är det från syster i alla fall. Jag undrar om det eventuellt kan vara skatten, men det låter lite underligt med tanke på att jag, vad jag kan minnas, inte betalt någon skatt i Sverige på ett antal år. Anledningen att det känns "statligt" hellre än som en utdelning är att det på inbetalningen står SK följt av mitt personnummer.

Vet någon vad detta kan vara? Jag känner mig något outhärdligt nyfiken just nu...

4 kommentarer:

Växla ner sa...

är ju bara att gratulera, tror oxå att det är skatt, sk bör ju stå för skattekonto. Skatteverket samlar ju ihop år från år, fast visserligen brukar de betala ut när pengarna överstiger 100 kr. Men du kanske har haft ränteförluster el nåt, kombinerat med skatt som du lagt på sparade pengar.
Hörru tjejen spara nu dom pengarna (ler) och här får du lite fler

Miss Millionairess sa...

Sjalvklart ska jag spara pengarna! Jag har funderat liiiite granna pa att stoppa in halften pa studielanet men ska hejda mig! Ja, det maste val nastan vara skatt och det var ju onekligen en glad overraskning, jag bara skulle sa garna vilja veta vart ifran.

White und nerdy sa...

Så länge räntan är högre på ett sparkonto än räntan på csn-lånet så ska man inte betala in mer än man måste på csn-lånet. Tänk på att det kan vara bra att ha tillgång till en "buffer" med pengar, som egentligen utgörs av ett csn-lån.

Fördelen med studielånet är många jämfört med ett vanligt banklån, tex att lånet inte ärvs om man skulle råka dö...

Miss Millionairess sa...

white und nerdy - ja, jag vet, jag vet allt detta och intalar mig det varje gang jag borjar tanka pa det men det bara stor mig sa mycket att ha ett lan - fast jag ska trots allt folja ditt lan och motsta!