måndag 17 december 2007

Svensk Arbetsmoral?

Min kusin hälsade på för några veckor sedan och vi hade en riktigt intressant diskussion om olikheterna i jobbmoral och attityd mellan England och Sverige. Hon jobbar en hel del med internationella klienter, däribland många engelsman som ofta besöker Sverige. Enligt henne kommenterar de alltid på fikaraster och även det faktum att de flesta går hem när arbetsdagen är slut, inte när deras arbetsuppgifter är slut.

Detta var ganska intressant att höra eftersom jag alltid själv tyckt det är en stor skillnad mellan länderna vad gäller just dessa saker. Jag har egentligen inte jobbat i Sverige tillräckligt mycket för att kunna ha en helt äkta uppfattning om hur saker och ting går till men min uppfattning är (och givetvis generaliserar jag nu till stor del) att arbete och fritid är klart avgränsade. Man är alltid värd att ta både sin fikapaus och en lunch som inte består i att pula i sig en macka framför datorn på fem röda. Dessutom kommer man i tid och går hem i tid.

Här upplever jag att folk inte alltid är så petiga med tider. Vanligtvis finns inga inrutade fikatider eller ens lunchtider, eftersom detta inte är något man hinner med varje dag. Så självklart bör väl detta leda till en högre produktivitet än den svenska tidsslavsmodellen? Nja - jag har inga bevis för eller emot men de skillnader jag har sett är att på svenska jobb har man visserligen sina raster, går hem i tid etc, men när man nu inte sitter och pimplar kaffe så ägnar man sig faktiskt åt det man är där för - att jobba!

Här i London har jag upplevt att även om arbetsdagarna ofta kan dra ut och bli 9-10 timmar långa för vissa så består mycket av dagen av att göra annat. Surfa, umgås med kollegorna, kanske fixa sin julshopping.

På något sätt är det som att engelsmän trivs med att leva en stor del av sitt liv på jobbet, där jobba faktiskt inte alltid är det viktigaste, medan svensken har en klarare gräns mellan jobb och det liv man lever utanför jobbet.

Självklart är detta fullt av vilda fördomar och generaliseringar men det är bara mina känslor av hur jag har upplevt skillnaderna.

Så vilken kategori faller jag in i då...?Jooo...är man svensk så är man! Jag tycker att jag skiljer mig en hel del från de flesta av mina kollegor när det gäller jobbet - jag får nog mer gjort än dem alla trots att jag går hem 16.30 on the dot varje dag!

Inga kommentarer: