onsdag 5 december 2007

Ericsson & H&M

Så går börsen åt rätt håll igen - härligt!

Mina problem med att öppna min Aktiespar-depå stör däremot ihjäl mig eftersom jag kände mig väldigt sugen på att handla några Ericssonaktier igår. Det hade nog varit en bra affär om jag lyckats med det eftersom de stigit rejält idag, mycket beroende på en trolig order från indiska BSNL enligt en artikel i Dagens Industri.

Jag vet egentligen inte tillräckligt mycket om aktier för att handla med dem på en hög nivå men har länge varit inne på vad känns som säkra kort, särskilt då Ericsson och H&M. Givetvis finns det inga garantier, som Ericssons fall väl har visat, men jag inbillar mig att de båda ändå skulle vara bra köp för en nybörjare - särskilt om man kan lyckas köpa i en svacka såsom den Ericsson har haft. Förutom att jag tror att det skulle gå att tjäna lite pengar på dessa aktier känner jag även, aningen ologiskt, att det skulle vara roligt att kunna följa dem lite närmre.

2 kommentarer:

Gustav sa...

Om du är en nybörjare på aktier som vill köpa för köpandets, och ägandets, skull föreslår jag att du börjar med ett investmentbolag. Risken är något mindre om du äger aktier i ett investmentbolag jämfört med att endast äga aktier i ett bolag, t ex Ericsson. Du får en aktie "att följa" men om du tar reda på vilka bolag investmentbolaget äger aktier i så märker du snart att du även börjar följa dessa bolag.

De stora svenska investmentbolagen fungerar även som ett fullgott alternativ till sparande i Sverigefonder.

Miss Millionairess sa...

Gustav - ja det stammer forstas och det ar val min tanke med fonderna men jag kanner mig sugen pa lite "riktiga" aktier ocksa.

Jag vill ju definitvt lara mig massa mer om det hela och basta sattet for mig att lara ar att gora sa det ar en del av tanken bakom det hela!