fredag 28 december 2007

Investera i Vin

Jag älskar vin

Dyrt vin, billigt vin, rött, vitt eller mousserande - alla smakar de underbart enligt mig. Därför har jag funderat rätt länge på hur lätt/svårt eller lönsamt det egentligen skulle vara att faktiskt investera i viner. Visst är det väl så att det är roligare att investera i något som man faktiskt känner sig engagerad i? Givetvis ligger det ju en risk i detta eftersom just engagemanget gör att det kan bli svårt att helt följa logiken vad det gäller vad man ska köpa eller när man ska sälja t ex.

I min dröm har jag en mörk och lite dammig vinkällare fylld till bredden med vackra vinflaskor som alla har blivit noggrant katalogiserade. Själv vandrar jag omkring där nere då och då, drar ut en flaska här och där, blåser av lite damm och funderar på om jag kanske ändå borde dricka den...

Verkligheten ser nog inte riktigt likadan ut förstås. Faktiskt verkar det som att det finns en någorlunda stor vinstpotential i att investera i (rätt) vin tillsammans med en relativt låg risk. Detta förutsätter, som alltid, att man följer vissa kriterier vilka enligt n24s artikel Så Gör Du en Bra Vininvestering är:

  • Vinet måste vara av högsta kvalitet

  • Bör produceras i små volymer från ett välrenommerat vindistrikt
  • Ha en god historik
  • Lång lagringspotential

De bästa, eller i alla fall vanligaste och säkraste vinerna att investera i är viner från Bordeaux, eftersom denna region har producerat kvalitetsviner i århundraden. För att faktiskt tjäna på sin investering bör man köpa vinet under de första 24 månaderna och det bör ligga på fat enligt n24. Det faktum att utbudet av fina, då framförallt franska, viner inte verkar ha ökat i takt med efterfrågan gör att det kan anses troligt att värdet på dessa viner kommer fortsätta stiga under de närmsta åren.

Min vinkällsdröm känns lite närmre efter att ha läst ett antal intressanta artiklar om detta. Jag känner mig faktiskt ganska övertygad om värdet i en sådan investering och mer än lite sugen på att sätta igång. Framför allt skulle det inte kännas surt att behålla vinet i de 10 år eller så som krävs innan det är värt att drickas eftersom jag älskar tanken på att bara äga det.

Givetvis finns det ett antal fonder och investeringsbolag varigenom jag skulle kunna investera i vin och kanske får jag nöja mig med det till jag skaffar mig min lilla stuga med tillhörande vinkällare men riktigt samma sak är det ju inte!

I alla fall var överstående artikel oerhört intressant och om någon annan är intresserad finns det en massa material att tillgå på nätet – läs och fundera!

5 kommentarer:

Växla ner sa...

gomorron
Mycket intressant läsning, är ju oxå en vinälskare och håller faktiskt på att bygga vinkällare, men än så länge är bara golvet klart.
Bordeaux drack jag för första gången i Paris i höstas och tyckte mycket om, kan tänka mig investera mer i det. Men det bästa inköp jag gjort var i en liten håla i Italien där jag köpte en Amarone för 240 kr och sen såg att den var värd 1998 kr hos vinsamlarna. Hmmm har druckit upp den och den smakade himmelskt.
Här klickar jag gärna till vid sådan fin läsning

Miss Millionairess sa...

Ah lyckliga du som redan ar pa gang att bygga en vinkallare! Jag ar avundsjuk!

Se du har ju redan lyckats lite med din investering (utom att du drack vinet forstas hehe - det hade jag ocksa gjort forstas!)

White und nerdy sa...

Jag tycker du ska satsa på en vinkällare, se det inte bara som en investering utan som din hobby. Dom flest lägger ju tio-tusentals kronor på sina hobbys varje år, som inte ger någon avkastning alls mer än trevliga minnen och upplevelser...

Go for it!

Miss Millionairess sa...

White und nerdy - ja just det ar val tanken lite att det ar mer an bara en investering.

Tyvarr ar laget inte ratt for ogonblicket i min lilla lagenhet i centrala London...Det maste nog vanta tills jag skaffat mig mitt torp i Sverige. Skit i potatiskallare har ska det skaffas vin!

Per Penning sa...

Hejsan!
Det skulle vara kul att höra mer om vad du har för spännande saker i din källare!