söndag 2 december 2007

Livets och Pengarnas Mening...

Jag antar att alla ekonomibloggare och de flesta ekonomibloggsläsare förutom ett intresse i att investera och spara också oftast har ett mål såsom att bli ekonomiskt oberoende eller skuldfri. Men vet ni alla VARFÖR exakt ni vill detta? Nästan alla (verkar det som i alla fall) drömmer ju om att vinna några miljoner och sedan kunna göra vad de vill, men jag undrar om man inte ofta tror att pengar på något sätt ska lösa alla problem och funderingar man kanske har.

Själv har jag haft svårt att hitta hem. Jag har egentligen aldrig riktigt vetat vad jag vill jobba med/göra "när jag blir stor". Visst, jag har tusen idéer men inget som egentligen varat längre än några år. Det enda som varit konstant i min idé om hur mitt perfekta liv ska se ut är att jag alltid vill ha djur omkring mig. Det kan ju tyckas konstigt att jag då valt att bo i London där jag absolut inte skulle vilja ha husdjur eftersom det känns fel.

Det var något så litet som en katt som kom fram till mig när jag var på väg till jobbet en morgon. Nar jag böjde mig ner for att klappa den kände jag en sådan oerhörd glädje inom mig. Ja, detta låter väldigt hippie det märker jag, men det var trots allt denna känsla som fick mig att börja fundera mer allvarligt på att faktiskt ta tag i mitt eget liv och inte bara låta saker hända. Ur detta har beslutet att flytta tillbaka till Sverige vuxit. Även om jag ännu inte har alla pusselbitar på plats känns det som att jag närmar mig.

Pengar är inte själva målet i mitt liv utan enbart ett medel för att uppnå det jag vill ha (i och för sig ett ganska intressant medel får jag väl erkänna). T ex vill jag nog fortsätta jobba - däremot skulle det vara skönt att inte bli tvingad till 9 - 17 5 dagar i veckan för resten av mitt liv.