måndag 31 december 2007

Månadssammanställning

Så var det äntligen dags för en sammanställning av december månads ekonomi. Jag tänker inte göra en sammanställning av hela 2007 eftersom jag inte har följt min ekonomi på samma sätt under hela året men ser däremot fram emot att kunna göra det nästa år.

December har inte varit den allra roligaste månaden för mina fonder pga en mycket svängig börs. Hälften av mina fonder har gått upp medan den andra hälften har gått ner, tyvärr är det den hälften som gått ner som jag har mest pengar investerade i :-(.

Så här ser min ekonomi ut för ögonblicket

Sparkonton (ISA och e-sparkonto) - 22,747
Diverse Fonder - 297,038
Studielån - 319,730

Denna månad har jag inte sparat så mycket pengar eftersom jag lade det mesta till att betala av diverse småskulder. Nu är de borta och jag tänker inte dra på mig några andra.

Ränta betalades ut på mitt e-sparkonto (ISA räntan kommer inte förrän i april) men eftersom jag inte haft så mycket pengar därpå samt flyttat det jag har fram och tillbaka blev det bara en hundring.

Totalt har jag tillgångar på 319,785 samt skulder pa 319,730 vilket ger mig en faktisk förmögenhet på 55 kronor!! Åtminstone vet jag ju att jag skulle kunna betala av studielånet om jag nu verkligen ville det - inte skulle jag ha mycket över efteråt dock. Totalt sett ligger jag bättre till än vad jag gjorde förra månaden då jag faktiskt låg på minus för första gangen sedan jag började göra mina månadssammanställningar. Skönt att sluta 2007 på plus även om det inte handlar om mycket pengar

Nästa år kan bara bli bättre.

Onwards and Upwards!

4 kommentarer:

Per Penning sa...

Hej du!
Jag får lite dåligt samvete eftersom jag inte redovisar min och hustruns studeiskulder som.. .. just skulder. jag redovisar dem inte alls, det vill säga. Har valt att se dem som en akademikerskatt.. hmm.. vill helst inte tänka om kring detta! ;-)

Miss Millionairess sa...

Haha, ja var en far ju gora som den vill forstas ;-)
Sjalv har jag ju inga andra skulder och kanner mig betyngd av denna trots att jag vet att jag inte borde det. Darfor valjer jag att ta med den i berakningen.

Anonym sa...

CSN lånet kan ju ses lite som en "investering i sig själv" då det förhoppningsvis leder till ett bra och roligt jobb i framtiden, dvs man tar ett lån för att kunna bygga sin förmögenhet senare.

Dock - utan att vara allt för negativ och förstöra din glädje - skall du ju betala skatt på din vinst på fonderna sen, så du har troligtvis inte 55 kr efter(såvidare du inte har allt på kapitalförsäkring)

Förövrigt, ny att läsa din blogg(läste igenom allt nu) och jag kommer följa din väg!

/ Palo

Miss Millionairess sa...

Palo - Ja sa kan man se det forstas men jag har nog spenderat lite for lang tid att plugga "onodiga" saker for att det faktiskt ska bli lonsamt pa manga ar. Inte angrar jag det dock.

Haha, jaaaa...skatten ja...Jag glommer bort den med regelbundna mellanrum eftersom jag for ogonblicket inte skattar nagot alls i Sverige och skatten har ar mycket lagre...Ingen bra ursakt jag vet men i alla fall denna manaden tanker jag inte latsas om sanna trista grejer, framover far jag kanske bli lite mer realistisk men jag tanker inte sluta 2007 pa minus!

Jatteroligt med en ny lasare, det blir jag glad at ;-)