onsdag 19 december 2007

Nyårslöfte 2008!

Jag vill gärna planera mina ekonomiska mål för det nya året men det är lite lurigt på grund av ett par olika anledningar. För det första tar det engelska skatteåret inte slut förrän den fjärde april, vilket innebär att jag inte vet om jag får tillbaka på skatten, vilken ränta jag får på mitt ISAkonto etc, och det gör ju det hela lite mindre spännande.

För det andra sker Sverigeflytten troligtvis tidig höst någon gång och jag finner det svårt att planera kostnaderna öor detta. Väldigt mycket beror på hur snabbt jag får jobb, vad jag kommer tjäna, var jag får lägenhet och vad den kommer kosta samt ett antal andra saker som inte är lätta att planera för. Kanske ska jag göra lite överslagsräkning på detta till julhelgen så att jag i alla fall kan ha någon form av plan att försöka följa.

Jag har i alla fall klurat ut några mindre ekonomiska nyårslöften for 2008:

Fortsätta ta med mig lunch till jobbet.
I dagens läge tar jag med mig lunch 4 dagar i veckan för det mesta och festar till med kollegorna på fredagen. Varje fredag spenderar jag alltså ca £5 på lunch. Inte så jättemycket men om jag nu drar ner detta till en eller kanske ett par gånger i månaden istället kommer jag att kunna spara ca £150 per år utan någon egentlig ansträngning. Sluta helt vill jag inte eftersom jag tror det är bra att unna sig lite ibland för att inte tala om nöjet att umgås med mina kära kollegor!

Bara köpa EN skvallris i veckan för det står ju ända samma sak i dem alla...

Läsa på om både fonder och aktier
Jag är intresserad men tycker inte alls att jag vet hur något fungerar, allt är mer eller minder ett mysterium för mig och det tycker jag inte om!


Hmm, det är visst de enda än så länge - vad tur att jag fortfarande har tid på mig att tänka över det innan nyårsafton!

2 kommentarer:

Selma sa...

Håller också på att fundera över någon form av plan. Att jag/vi ska spara mycket är nummer ett, men det känns som vi behöver ha ett konkret mål att sträva mot. Att bara se pengarna växa är ju i och för sig inte helt fel det heller, men Slösa i mig vill nog ha ett göra-av-med-pengarna-mål också.

Tänkte lägga till dig i en länklista så snart jag hunnit lära mig mer om hur det här med bloggande fungerar.

Miss Millionairess sa...

Jag haller helt med - ett mal gor allt sa mycket lattare och roligare. Sen blir man val som Frisk Ekonomi till slut och ska hela tiden sla aven sitt mal med rage hehe ;-)

Far tacka for lanken i forvag - jag ar sjalv ganska ny till bloggandet men om du behvoer hjalp staller jag garna upp dar jag kan. Bara mejla mig fran lanken pa min blogg.