måndag 18 februari 2008

Sparkonto och räntehöjning

Som jag har förstått på de som kommenterat mitt förra inlägg är det inte vidare troligt att räntan på sparkonton höjs i samband med riksbankens räntehöjning förra veckan trots att, vad jag förstar som utomstående, låneräntan höjs ganska så omgående.

Ju mer jag tänker på det desto mer stör det mig!

Visst, personligen har jag så pass lite på sparkonto i Sverige att det inte egentligen berör mig nämnvärt men hallå! Så kan det ju inte bara gå till! I England har det varit klagomål på att bankerna inte höjt sparräntan lika snabbt vid en räntehöjning som de har höjt låneräntan men höjd blir den alltid av alla banker/institut vad jag vet.

Här i England är det lätt att byta konto, det finns ett stort urval och bankerna kommer hela tiden med nya lockelserop som 8,5% ränta under det första året för att inte tala om de skattefria ISA-kontona som alla kan öppna. Om man är minsta lilla på hugget kan man tjäna en hel del enbart genom att byta sparkonto till det bästa som finns för ögonblicket.

Även i Sverige borde ju konkurrensen banker emellan vara större än vad den var när jag var liten och man bara hade Sparbanken eller Föreningsbanken att välja på där jag växte upp. Dock verkar det inte som att storbankerna satsar mycket krut på att dra in nya kunder eller behålla gamla via bra sparräntor - kanske är folk helt enkelt för passiva och stannar med "sin" bank utav ren lättja eller någon missriktad form av lojalitet, vad vet jag.

Ett vet jag i alla fall - när jag flyttar till Sverige blir det definitivt bye, bye Swedbank om de inte skärper till sig rejält och ger mig bättre villkor!

Inga kommentarer: