onsdag 27 februari 2008

Matlådeångest

Usch vad dålig jag är på matlådor nu för tiden! Förra veckan lyckades jag ta med matlåda 4 dagar utav 5 vilket jag väl får kalla godkänt (med ett minus i kanten dock). Denna vecka blir det nog bara 1 dag utav 3.

Jag känner mig så lat, för att inte tala om glömsk och oorganiserad. Nu har jag t ex inget hemma alls som jag kan göra lunch med - inget bröd, knappt någon sallad, tonfisk eller något sånt. Vår micro på jobbet är gömd nere i källaren tillsammans med en hög skumma människor så den använder jag inte utan jag måste hela tiden försöka komma på nyttiga, billiga och helst goda kalla måltider man kan ta med sig (näe Finanskvinnan din falukorvsallad kan jag faktiskt inte räkna in i denna kategori...).

Jag funderar på att gå igenom alla mina gamla recept (som jag aldrig använder utan bara sparat för att jag tycker om att läsa om mat) ta fram 5 stycken olika och sedan köpa alla ingredienser till det till helgen. Sedan brukar jag göra själva matlådan på kvällen innan eftersom sallad och mackor inte håller sig så väl om man gör dem några dagar innan. Om jag åtminstone har både ingredienser och idéer så borde det ju inte vara lika svårt att motivera mig att faktiskt göra det...eller?

Ett motivationstips kan ju vara att jag måste göra matlådan innan jag äter middag. När jag är hungrig känns det aldrig lika jobbigt att fixa med mat och ett överhängande hot om svält ar nog bästa sättet att tvinga mig att göra det mesta.

Det borde ju inte vara så himla svårt att fixa egentligen, jag föredrar min egen lunch framför en torr gammal macka med majonnäs och grejer ändå och det handlar om ganska mycket sparade pengar om jag tar med mig matlåda varje dag istället för att köpa lunch - så varför är det så svååååårt?

6 kommentarer:

Växla ner sa...

håller med, o min är än värre, jag kan ta med matlåda o så ser jag att restaurangen har godare mat, ja o sen kan du räkna ut resten

Miss Millionairess sa...

Haha, ja det var ju faktiskt varre. Har jag mat med mig sa ater jag minsann den. Losningen ar val att alltid laga jattegod matlada som aldrig kan bli slagen av restaurangmat...

Admin sa...

Hehe, nej det är nog ingen som skulle bli imponerad om du tog med dig falukorvssallad till lunch. Du kanske skulle kunna säga att det var en svensk specialité dock.

En grej jag gör ibland är tunnbrödrulle. Då tar jag:

Mjukt tunnbröd
Smör (kan skippas)
Dijonsenap
Röd lök
Potatissallad
Skinka eller rostbiff
Rostad lök

och gör rullar av det. Jättegott och mättande. Och enkelt.

Anonym sa...

Min favorit när det gäller att ha med sig kall mat är ugnspannkaka. Lägg till lite bacon och lök så håller man garanterat hungern borta för en billig peng.

Miss Millionairess sa...

Mmm tunnbrodsrulle! Det finns ju inget tunnbrod har, bara sant dar vitt fluffigt skivat brod, men jag kan forstas improvisera med en tortilla! Det later gott - skinkan eftersom jag inte ater rott kott. Kanske kan jag slanga i lite kyckling eller quorn istallet.

Det ar inte jag som ar kock i familjen, min sambo ar utbildad aven om han inte jobbar med det, sa nar han ar hemma lever jag lyxliv, annars far jag forsoka sa gott det gar...sa ungspannkaka ar ju gott minns jag men hur sjutton lagar man det...?

Anonym sa...

Tunnbröd finns på Ikea, det borde varenda utlandssvensk veta. Och Ikea verkar finnas i ett antal upplagor runt omkring London... Bara att köpa hem och bunkra! :)