lördag 9 februari 2008

Lägenhet i London

Min sambo och jag har haft en väldig tur under vår tid i London. Vi har nämligen fått hyra vår trerummare i centrala London av hans far. Vår lägenhet i detta laget skulle väl vanligtvis kosta omkring £1000-£1500 att hyra men vi har bara behövt betala amorteringarna på lägenheten vilket har legat runt £600 sammanlagt hela tiden.

Om vi inte kunnat hyra denna lägenheten hade vi varit tvungna att antingen bo mycket längre ut, med ökade transportkostnader som följd, eller fått skaffa en mycket mindre lägenhet, men troligtvis ändå fått betala åtminstone £200 mer i månaden.

Jag är givetvis oerhört tacksam för detta arrangemang eftersom det betyder att vi sparat mycket pengar på hyreskostnader under åren som gått. Tyvärr är baksidan att när något går fel får vi stå för alla omkostnader. T ex har vi gasvärme – när den gick sönder första gången betalade vi nästan £200 för att fixa den.

Året därefter gick den sönder igen, det visade sig då att den första gasgubben bara hade knutit ett snöre runt någon liten mojäng för att det skulle fungera ett tag och detta betalde vi en förmögenhet för - skitgubbe! Den andra gasgubben fixade lite bättre men varnade oss att vår gasvärmare var så pass gammal att den måste bytas ut så snart som möjligt, till en kostnad av åtminstone £1000 bör tilläggas. Det var 3 år sedan och nu har vi gått igenom två vintrar med ett värmeelement som enda värme eftersom vår värmare numera är helt utbränd och vi vägrar lägga mer pengar på den– tur att det varit en mild vinter i år...

I min erfarenhet är standarden här generellt väldigt mycket lägre än i Sverige, i alla fall på de lägenheter som jag teoretiskt sett skulle kunna ha råd med. Fönstren är alltid enkelglasade och väldigt otäta. Om man ställer ett levande ljus på fönsterkarmen är det inte ovanligt att det blir utblåst av en vindpust utifrån. I min lägenhet har dom lagt golvet i köket RUNT allting. Vill man flytta spis, tvättmaskin eller kylskåp får man helt enkelt lägga nytt golv där dessa stod innan eftersom det måste ansetts onödigt att lägga det med en gång. Sen gillar engelsmännen ju även att lägga heltäckningsmatta ÖVERALLT, vilket inkluderar kök och badrum, något som inte känns helt överdrivet hygieniskt (vi har tur lyckats slippa det i köket).

Skulle jag flytta in i en nybyggd lägenhet i Canary Wharf skulle det nog vara väldigt annorlunda kan jag tänka mig men å andra sidan skulle jag även få betala åtminstone 40 000:- i månaden i hyra och det känns inte helt kul heller.

Det ska bli skönt att flytta in i en lägenhet i Sverige där man inte behöver vara rädd att öppna förvaringsskåp för att de luktar så mycket mögel att man nästan svimmar och där jag kommer betala ännu mindre hyra än vi gör för ögonblicket – härligt!

2 kommentarer:

Admin sa...

Skönt att ni får bo så billigt, även om det verkar vara lite kallt.

Jag bodde en natt hos vänner i London för några år sedan. Jag sov på soffan i det mögelluktande och heltäckningsmatteinklädda vardagsrummet och vaknade av att jag inte kunde andas. Är inte allergisk i vanliga fall, men det där var tydligen mer än jag tålde.

Boendet är en av orsakerna till att jag inte skulle kunna tänka mig att bo i just London om vi inte tjänade väldigt mycket pengar och kunde köpa något nybyggt.

Poor me sa...

Jag minns hur det var att bo i England. Kallt och dragigt och med heltäckningsmatta i badrummet och inte något som helst stänkskydd runt badkaret. Man vill inte direkt veta hur det såg ut under den mattan.

Men ni verkar vara lyckligt lottade som kan bo så billigt trots allt! Men jag förstår att du längtar till Sverige.