lördag 2 februari 2008

30 Days to Success

Nu har jag precis hittat Steve Pavlinas blogg och känner mig väldigt inspirerad. Han skriver bl a om något som han kallar för 30 Days to Success vilket innebär att när han vill börja med en ny vana, såsom att stiga upp tidigt, motionera mer eller äta nyttigare så kör han en 30 dagars ”trial version”. Hans teori är att det är de första veckorna som är svåra när man försöker ändra sina vanor.

Enligt Pavlina förstör vi ofta de chanser vi har till förändring genom att tänka att det är en varaktig forändring och något som måste följas för resten av våra liv. Detta gör oss så överväldigade att vi ofta inte ens orkar börja, eller försöker några dagar för att sedan ge upp när det blir jobbigt.

Enligt honom skulle detta kunna förändras om man följer hans 30-dagars regel. Det innebär att vad du än vill göra, säg börja äta vegetariskt, så gör du det varje dag i 30 dagars tid. Om du sedan känner att det inte är för dig är det bara att gå tillbaka till dina gamla vanor, utan att känna att du misslyckats. Om det däremot är något du vill fortsätta med har du redan kommit över den jobbigaste perioden och börjat göra det till en vana.

Eftersom det bara är 30 dagar är det inte omöjligt att klara av att t ex städa din bostad 30 minuter varje dag, stiga upp vid 6 varje morgon eller äta nyttigt, särskilt med vetskapen att du inte behöver göra detta för resten av ditt liv om du inte vill.

Visst låter det bra!!

Jag har funderat och funderat på vad jag vill göra som mitt första 30-dagars prov. Eftersom jag tänkte skriva en liten daglig uppdatering på bloggen skulle det ju falla sig naturligt att välja något med inriktning på ekonomi, sparande eller liknande men det känns inte så motiverande för ögonblicket eftersom jag redan känner att jag gör ganska bra ifrån mig inom detta område.

Något annat jag funderat på med anknytning till bloggen är att lägga åtminstone en timma varje dag till att ge mig själv en bättre förutsättning att tjäna bättre. Alltså, fila på mitt CV, ta en kurs kanske, läsa böcker inom mitt område eller utveckla mina chanser till passiva inkomster mer. Dock känner jag för ögonblicket att jag redan gör ganska så mycket av detta, även om det inte är en timma varje dag, så jag funderar på att skjuta på det och göra det nästa månad om jag tycker denna månaden går bra.

Denna första månad får det bli något som känns mer konkret och därför lite lättare att genomföra. From idag tänker jag motionera varje dag i 30 dagar.

Jag går redan till gymmet 3-4 dagar i veckan, men jag har ett stillasittande jobb och sitter även vid datorn en hel del utanför det. Det känns i rygg och axlar förstås och jag tror att det skulle vara bra att uppväga med rejält med motion. For att inte helt överträna mig själv tänker jag även räkna in promenader som motion. Promenaderna måste vara 1 timma 20 minuter sammanhängade minst för att räknas som den dagens motion. Tiden baserar jag mest på att det tar så lång tid för mig att gå hem från jobbet...

Nu skiner solen som attan här så jag tänker gå min första långpromenad inom programmet – önska mig lycka till!

3 kommentarer:

Poor me sa...

Det här låter faktiskt som en bra idé! Det finns massor med saker som jag skulle vilja ändra men jag kommer aldrig till skott. Kanske ska jag försöka använda den tekniken för att bli bättre på att stiga upp på mornarna... :)

Miss Millionairess sa...

Kanske borde vi forsoka gora det tillsammans? Nagon annan som ar intresserad?

Bryggarn' sa...

Jag kan vara coach, för jag är en såndär äcklig morgonpigg jäkel :)