lördag 7 juni 2008

Rich Dad, Poor Dad II

Då har även jag lyckats läsa ut denna bok. Det känns skönt eftersom jag läst så mycket om den sedan jag började intressera mig för ekonomi. Däremot kan jag inte påstå att jag tycker boken i sig var något särskilt speciellt. Visst, den var väldigt lättläst och det är ju alltid inspirerande att läsa om någon som lyckats nå sitt mål men jag tycker mycket som stod däri var ganska blaha blaha.

En eller två saker kommer jag dock ta med mig. Först och främst att det gäller att läsa och studera det man är intresserad av. Jag håller helt med Kiyosaki vad gäller detta men har ändå varit dålig på att följa detta råd trots att jag älskar att både läsa och lära mig nya saker. Detta är något jag ska förbättra mig på så jag ska beställa lite fler böcker från amazon idag.

Den andra teorin som jag tyckte var ganska intressant var hans idé att för att få något måste man ge samma sak. What goes around comes around ungefär. Inte vet jag om jag egentligen tror på det, men jag gillar tanken att givande ger mer både till andra och till dig själv så det ar något jag kommer ha i åtanke i framtiden.

3 kommentarer:

M. Carlsson sa...

Jag har inte läst boken, men fått uppfattningen att den är ganska basic? Det är därför jag tvekar att lägga pengar på att köpa boken. Jag vill nog ha lite mer handfasta och användbara råd av en sådan bok. Vad tycker du? Var boken värd pengarna? Författaren verkar ju duktig på pr och marknadsföring i alla fall. :)

Miss Millionairess sa...

Jag betalde £6 pa amazon for boken - det kanns inte helt fel eftersom jag velat lasa boken ett tag. Den AR basic, men det ar inte problemet tycker jag eftersom den handlar mer om tankegangar an om faktiska handfasta tips.

Den ar vard att lasas for de sma guldkorn som finns tycker jag men om du kan sa lana den eller kop begagnat!

Sjalv ska jag lata pojkvannen lasa den sen tanker jag salja vidare den pa amazon for den ar inte bra nog att behalla eller lasa en gang till tycker inte jag!

M. Carlsson sa...

Okej, den verkar ju ändå läsvärd så nu är den uppsatt på min läslista.