söndag 1 juni 2008

Hur spara mer pengar?

Idag har jag funderat lite på om jag ändå inte skulle kunna spara lite mer pengar varje månad. Trots att jag på ett sätt känner mig nöjd med mitt sparande eftersom det har ökat enormt från vad det var för bara ett år sedan skulle jag ju ändå kunna spara i alla fall lite mer.

Det är lite som ett gift när man väl börjar spara, det är ju så roligt att se hur pengahögen växer och då känns det inte lika mycket som en uppoffring att inte åa och shoppa lika mycket t ex.

Aven om jag har dragit ned på många utgifter så finns det en kategori där jag inte gjort några stora förändringar alls och som på ett sätt inte alls skulle vara svår att dra ned på ganska rejält. Jag ALSKAR nämligen att gå ut på middagar, drinkar, bio och allt möjligt liknande. Detta är ju inte direkt ett billigt nöje och förstås inte livsnödvändigt. När jag tvingar mig själv att avstå från utekvällar känner jag mig dock heldeprimerad och det känns absolut inte värt det bara för att kunna spara några extra (okej ganska många extra) pund. Det känns nästan som att jag är tvungen att unna mig detta för att kunna njuta av livet - kanske för att jag inte trivs med mitt jobb längre? Eller kanske jag helt enkelt bara tycker om att umgås över en god måltid och ett trevligt glas vin...

Jag har dock höga förhoppningar om att kunna dra ned på dessa kostnader i Sverige, främst för att jag inte kommer ha några vanner...Och de vänner jag eventuellt kommer få kommer troligtvis att bo närmre så att det faktiskt är möjligt att umgås hemma hos varandra ibland.

Poängen med detta inlägg är väl att jag känner att jag vill/bör spara mer och jag vet vart jag skulle kunna dra ned på utgifter men jag vet inte om jag är beredd att göra den uppoffringen! Hm - så många ilandsproblem, så lite tid....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Livet ska ju levas också, man har bara en chans och det är nu. Så spara men ha tid för att njuta också.

Poor me sa...

Haha ja många ilandsproblem var det indeed. Ett annat sätt att spara pengar i Sverige: bo någonstans där det inte finns särskilt många spännande barer och restauranger. Jag kan intyga att det fungerar alldeles utmärkt. Eller snarare, det skulle fungera alldeles utmärkt om jag inte la de pengarna på annat istället...

Växla ner sa...

beror ju lite på vart i Sverige du hamnar, här hos mig är inte ute-kulturen särskilt stor, här går man ut på helgerna, men då har man först supit sig full hemma, så det går inte så mkt pengar på krogen då. Saknar lite utlands-drickandet där man sätter sig på en pub, uteservering och bara tar en öl eller vin, men till sommaren blommar detta fenomen upp här med, gudskelov.
Håller med antonia, du sparar duktigt redan, så passa på att njuta samtidigt, det är du värd

Thomas sa...

Spara måttligt och unna dig saker ändå. Du verkar ju spara rätt ok ändå och det är faktiskt de små nöjerna som höjer livet. Go girl!

Rikframtid sa...

Visst ska man gå ut och göra sådant man verkligen vill, hur ska man annars orka spara in på annat?

Anonym sa...

Mitt mål med livet är att ha så roligt som möjligt och leva ett liv jag trivs med. Så jag tycker absolut inte att du ska sluta äta ute eller gå på bio.

Vad du i stället kanske ska göra är att fråga dig själv om du verkligen behöver äta ute eller gå på bio så ofta som du gör i dag? Det kan ju till och med vara så att om du minskar ner på detta lite så uppskattar du det ännu mer sedan.

Det kanske också finns andra saker du kan göra med dina vänner ibland som du tycker är minst lika roligt som dessa saker men som kostar mindre?

Annars så tror jag mycket på principen att vänja sig av med pengarna långsamt. Ställ in så att i samma stund som lönen når ditt konto så förs en del av den automatiskt över till ditt spara/investerakonto. Sedan så ökar du långsamt månad för månad denna summa, du vänjer dig långsamt av med dessa pengar.

Anonym sa...

Fan vad jag känner igen det du skriver, själv kollade jag en stjorta idag, en fin sådan men den gick på över tusenlappen, för ett år sedan hade jag köpt utan att tveka men nu när man ser hur ens sparkonto ökat så känner man att, vafan jag köper en för sex så kan jag spara fyra.. en positiv utveckling på min konsumtion iaf..

www.metrobloggen.se7kapitalist