torsdag 12 juni 2008

Inspiration?

Jag arbetade en gång tillsammans med en kille som jag tyckte var helt galen. Han använde aldrig någonsin en väckarklocka t ex, inte ens om han hade något riktigt viktigt på gång. Enligt honom sade han bara till sitt undermedvetna vilken tid han ville upp och eftersom han visste att han skulle väcka sig själv var han aldrig orolig sådär som man är inför något stort som en intervju eller tenta när man är säker på att man ska försova sig om man inte är vaken hela natten. Han ansåg även att alla kunde lära sig detta, det enda som krävs är att man är helt övertygad om att det kommer funka, att man tror på sig själv helt enkelt.

Han gjorde även olika helkonstiga saker såsom att en dag bestämma sig att han inte fick äta eller dricka något på hela dagen under 5 dagars tid eller liknande. Det skulle skärpa och fokusera honom på hans mål vilket (passande nog för denna blogg) var att bli rik.

Jag som inte gärna missar någon måltid tyckte han var ganska knäpp men fascinerades ända lite av hans starka vilja och tro på sig själv. Just nu när jag känner att jag har fått väldigt dålig självdisciplin vad gäller...tja, allt, funderar jag på om hans grundtanke ändå inte var ganska bra.

Vad tror ni - kan man träna sig till disciplin eller är det något som vissa människor helt enkelt bara har mer av?

3 kommentarer:

M. Carlsson sa...

Hörrödu, om du tackade nej till att se Sex and the City-filmen så har du redan all självdisciplin man kan ha här i världen! ;-)

Mitt ljuva Hem sa...

hej!
ja, visst kan man träna sig till självdisciplin,men disciplin att avstå mat, det har inte jag iallfall!

Anonym sa...

Hej,
Givet kan man träna sig till disciplin, varför skulle man inte kunna det?

Kan man träna sig till att bli rik?

Genom mental träning,målbilder och hårt arbete kan man uppnå det mesta.

Tycker han verkar vara en skön snubbe om än minst sagt originell ;)

Bengt Baron, simmaren, myntade mitt favorituttryck "talang är överskattat"