söndag 15 juni 2008

Handlingsplan

Det var mycket trevligt igår kväll men i vanlig ordning hade vi lite drama. Vi blev nämligen attackerade av en gigantisk humla (minst lika stor som en sparv annars hade jag ju givetvis inte varit rädd för den). Det blev en lång process att få ut den ur huset; en process som involverade två stora men rädda italienare, en ovetande persons jacka och ganska mycket hysteriskt skrikande (mestadels från italienarna). Nåja, jag lever än så det gick bra till slut.

Sitter just nu och filar lite på den handlingsplan jag bestämt mig för att göra. Har suttit här och läst och läst denna morgon, det är mycket att tänka på och varje steg gar låååångsamt. Det kommer ta mig ett tag att få ihop något rimligt. Lite hjälp har jag fått av Aktiespararnas Allt om Aktier som faktiskt förklarar det mesta på ett sätt lättförståeligt även för mig. Visst, det mesta är väl ganska basic, men det är just det jag behöver för ögonblicket så jag tackar och tar emot!

För den som är intresserad att se hur andra tänker har Markus postat ett inlägg här där han beskriver första delen av sin personliga placeringsstrategi - väldigt intressant!

4 kommentarer:

M. Carlsson sa...

Jag känner precis som du att den där handlingsplanen kommer att växa fram långsamt. Det är mycket att sätta sig in i och ta ställning till. Fast det är förstås supernyttigt att arbeta med en egen plan. Man får tillfälle att tänka igenom ordentligt hur man vill ha det.

Miss Millionairess sa...

Ja just det, for mig kanns det viktigt att verkligen fa tanka igenom varje moment noga. Sedan kommer jag sakert att andra planen en hel del anda men sa lange stommen ar genomtankt kanns det okej. Ska bli spannande att se vad du kommer fram till!

Anonym sa...

Jag rekommenderar varmt att börja med en analys av dig själv, dina förväntningar och mål när det gäller aktiehandel. Exempel på frågor du behöver ställa dig:

- Vilken tidshorisont passar dig? Vill du handla dagligen, investera ett par gånger om året eller ligga någonstans där emellan?

- Vad ser du som rimlig avkastning på ditt kapital, hur mycket är du beredd att riskera för att nå dit?

- Vad är din tro om börsmarknaden och hur den rör sig? Fundamental analys styr, aktier rör sig i trender, säsongsvariationer etc.

- Vad är din "edge", vilka egenskaper, kunskaper och teknik har du som gör att du kan konkurrera med andra investerare? För varje affär du gör finns det ju en annan som har motsatt åsikt.

- Är du beroende av att oftast ha rätt eller kan du klara av flera mindre förlustaffärer i rad innan en vinst?

Sådana här frågor blir en kartläggning av dig som investerare. När du klarat av det jobbet blir det betydligt enklare att sätta upp en handlingsplan. För min del består planen av följande komponenter:

- Val av marknad: OMSS30-index
- Val av instrument: CFD
- Setup (villkor för att jag överhvudtaget ska kunna ta position): tydlig trend
- Entry (när jag tar position): varje onsdag om setupen är på plats
- Position sizing (hur mycket jag satsar i varje position): max 2,5% av kapitalet riskeras
- Stoppar (när kliver jag av) : initial stoploss som sedan glider med kursen

Återigen kan jag varmt rekommendera Van Tharps Trade your way to financial freedom. Han lägger stor vikt vid den personliga kartläggningen, med psykologiska faktorer och uppmuntrar dig att hitta ett system som passar dig själv. Det är ett arbete som är nödvändigt och viktigt oavsett om man är en korttidstrader eller mer långsiktig investerare.

Lycka till!

Miss Millionairess sa...

Tack for det onsdagsfonden - massvis med intressanta tips och ideer som jag genast ska kolla upp/tillampa (jag ar inte for stolt for att sno folks ideer ;-))