onsdag 19 mars 2008

Allt är guld som glimmar

Igår såg jag ett intressant inslag på morgonnyheterna om att investera i guld. Den globala börspaniken gör att många investerare väljer att placera sina pengar i guld som anses vara ett bra medel för att bevara värdet på investeringar. Den senaste tidens amerikanska räntesänkningar gör sitt till för att göra dollarn svagare vilket i sin tur betyder att guld blir mer populärt då det är billigare att köpa för de som rör sig med andra valutor. Trots de senaste månadernas kraftiga uppgång tror råvaruexperterna att priset kan fortsätta stiga länge än då investerare skyndar sig att skydda sina pengar så gott de kan.


Enligt Privata Affärer beror den bristande traditionen att investera i ädelmetaller i Sverige delvis på det faktum att det fram till 1980 var olagligt för en privatperson att äga investeringsguld. En annan faktor är att Sverige inte haft de stora inflationsproblem som vissa andra europeiska länder har råkat ut för vilket medfört att guld inte har varit ett lika viktigt medel för att minska inflationsrisken.

Du kan köpa guld rent fysiskt, enligt Privata Affärer kostar en guldtacka på 100 gram idag runt 17,000 kronor. Om det inte är för dig kan du välja att köpa aktier i guldgruvebolag istället. Att investera i gudsmycken är inte en bra metod då dessa förlorar i värde mycket snabbt. Visst gör ett högre guldpris att även priserna på guldsmycken stiger men inte till samma nivå som rent guld eller guldaktier. Visst kan man ju ändå köpa sig fina smycken för att man tycker det är roligt, men som investering är det inte en bra strategi.

Personligen är jag jättesugen på att investera i guld och har varit det ett tag. Jag ser framför mig hur jag som Joakim von Anka badar i ett hav av guld...Tja, kanske får jag spara rätt länge innan jag kan få ihop så pass mycket! Det känns inte riktigt lika roligt med en guldfond som att faktiskt ha den fysiska produkten så jag skulle nog satsa på en liten guldtacka till att börja med i alla fall.

Även om priserna troligtvis (kanske?) kommer hålla sig på dessa höga nivåer ett tag till känns det som att guldpriset ligger ganska nära toppen. Flertalet experter verkar anse att priset kan fortsätta stiga men det känns fel att haka på trenden nu - om jag investerat för ett år sedan hade det varit annorlunda. Som det är nu håller jag mig till min låtsasinvestering i BlackRock MLIIF World Gold Fund som jag har i min portfölj i Swedbanks Fondmästerskap men jag ska banne mig köpa lite guld när läget känns rätt.

5 kommentarer:

White und nerdy sa...

Med årets turbolens på börserna verkar det faktiskt vara säkrast att investera i råvaror, dvs "guld och gröna skogar" ;)

Anonym sa...

om du inte redan sett den, dagsfärsk guldinfo:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\03\20\276013§ionid=BorsMarknad

Ha d!

Anonym sa...

nähä den adressen funka inte, den här borde dock göra d.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\03\20\276013§ionid=Ettan

så bra går det när man försöker vara hjälpsam..

Miss Millionairess sa...

Tack Bea - jag markte det nar jag satt och laste pa DI innan - typiskt!

Poor me sa...

Jag vill inte bada i guld. Känns som att det skulle skava lite. Däremot sedlar vore trevligt. Fast nog inte så bra att investera i sedlar.