fredag 7 mars 2008

Sparstrategi

Jag känner mig så splittrad i mitt sparande. Alltså, jag har ju en strategi som jag planerar att följa detta året, eller åtminstone till jag flyttar till Sverige. Under året ska jag betala 26,500:- till studielånet och resten av de £600 jag kan spara de flesta månader delar jag mellan min "flyttkassa" som jag har på ett konto med hög ränta och mitt skattefria ISA-konto.

Om det nu bara var så enkelt som att följa denna strategi. Näedå, det går inte alls, utan varje dag går jag och tänker och tänker och tänker på vad jag skulle kunna göra, hur jag skulle kunna spara mer, betala av mer eller på något annat sätt ändra om i mina planer. Om mina tankar åtminstone vore konsekventa skulle jag ju kunna sätta mig ner och arbeta ut en ny plan men varje dag ändrar jag mig med vad jag vill göra. En dag vill jag föra över mer pengar till Sverige så jag kan köpa mer fonder, eller kanske äntligen öppna en aktiedepå. Dagen därefter vill jag lägga in så mycket som möjligt på mitt studielån för att dagen efter det tänka att jag nog behöver satsa mer på min flyttkassa så jag inte kommer till Sverige utan ett öre att röra mig med.

Det skulle nog vara bra för mig att sluta fundera så himla mycket på pengar och istället bara fokusera på att följa min plan som när jag tänker på den känns ganska förståndig om än lite tråkig.

Troligtvis kommer jag dock att spara mer till min flyttkassa än ISA-kontot, för jag vill veta att jag har så det räcker och inte behöver sälja av fonder eller något annat hemskt när jag väl flyttar. Tanken är dock den att jag ska ha fixat jobb etc inom en månad och då kan ju den delen av flyttkassan som inte använts under tiden eller som behövs till möbler och annat smått och gott genast läggas in på sparkonto alternativt fonder.

Nu måste jag komma på ett sätt att sluta tänka på pengar hela tiden. Hur sjutton gör man det?

8 kommentarer:

Växla ner sa...

tänk på mat istället, hehe

Fru Krona sa...

Går det? ;-)

Karriärmorsa sa...

Jag är precis där du är!!!
Därför är det bra att ha en ganska, exakt plan att följa.
Det hjälper mig iaf i alla mina funderingar fram och tillbaka...
Visst lockar det stundtals att öka på amorteringen på lånen istället... MEN det är ju sååååå mycket roligare att investera!!
;0)

//KM

David sa...

Försök fixera ditt sparande så mycket som möjligt, och samtidigt ha pengar över till det du vill kunna göra utan att oroa dig.

Jag sparar av praxis alltid X kronor per månad, men ser ändå till att ha pengar att göra det jag vill för.

Att göra roliga saker får mig att glömma bort alla problem med pengar - typ träning, laga mat och läsa årsredovisningar :).

En fattig och sjuk människa har ju annat än pengar att tänka på, så det kan ju inte vara så farligt ändå.

Anonym sa...

Försök sätt undan pengar enligt ursprunglig plan och gör som David säger, sätt inte undan allt utan spara lite till dig själv. Dessa pengar kan du ju "vela" med istället, sätta in lite här ena månaden och lite där en annan månad. :)

Jag var totalt pengafixerad i december och januari men nu har det släppt lite faktiskt. Tack vare att jag gör som jag själv föreslog! :)

Thomas sa...

Har jag missat något? "Tanken är dock den att jag ska ha fixat jobb". Visst hade du ett jobb? Eller har du sagt upp dig

Ekonomisk fighter sa...

Du får sysselsätta dig med något annat, vilket du verkar isofs du gör ju massor, men det kanske är dagtid på jobbet du funderar mest. Kanske finns det ändå nya utmaningar eller uppgifter du kan göra där. Min erfarenhet är att tänker man för mycket så tröttnar man och lägger samma mängd energi-fast på något annat.

Ekonomisk fighter sa...

Du får sysselsätta dig med något annat, vilket du verkar isofs du gör ju massor, men det kanske är dagtid på jobbet du funderar mest. Kanske finns det ändå nya utmaningar eller uppgifter du kan göra där. Min erfarenhet är att tänker man för mycket så tröttnar man och lägger samma mängd energi-fast på något annat.