lördag 1 mars 2008

Utbetalning

Igår kom jag förresten på ett sätt för mig att få lite extra pengar denna månad. Jag betalar min elräkning per autogiro varje månad, men som jag förstår det dras pengarna bara från mitt konto med Scottish Power en gång per kvartal. Sist jag kollade var mitt konto med dem £100 in credit, men när de uppdaterade med min senaste elmätning blev det bara just under £50 så jag brydde mig inte om att få det utbetalt.

Nu har samma sak hänt igen och igen ligger jag £100 plus. De har inte dragit något sedan januari visserligen men jag misstänker att det kommer bli samma sak igen, alltså att det blir £50 "över" när de väl dragit vad som använts sedan dess. Det känns ganska onödigt att ha £50 där som troligtvis inte kommer att användas alls, särskilt med tanke på att det börjar bli varmare nu. Det som drar absolut mest el i vårt hushåll är värmeelementet och troligtvis elfilten med (särskilt om man somnar med den på...). Jag är noga med att släcka lampor, inte lämna något på standby och tittar inte ens på TV särskilt mycket så under de varmare årstiderna använder jag mest bara el till datorn.

Alltså är det lika bra att jag får dessa £50 utbetalda väl? Det hjälper i alla fall till att täcka lite av mitt översparande denna månad så det gör jag.

2 kommentarer:

Poor me sa...

Klart du ska ta ut pengarna om det går. Finns ingen vits med att ha dom liggande där. Samlar bara damm. :)

Anonym sa...

Håller helt med Poor me, ta ut pengarna och sätt dem någonstans där de räntar till sig eller nåt istället! :)