lördag 8 mars 2008

Internationella Kvinnodagen


Finanskvinnan har ett jättebra inlägg med förslag på vad man som kvinna kan göra för sig själv för att bekämpa att fastna i ett traditionellt kvinnomönster av att vara duktig, hjälpa andra och jobba som förskolelärare. Ja, inte säger hon exakt så men det är så jag tolkar det.

Jag håller helt med om hennes råd. För mig handlar det inte bara om att regeringen ska lagstifta för att vi ska få ett jämlikt samhälle - DU måste ta tag i ditt liv själv. Visst är det viktigt att samhället ger grunden till lika utbildning, jobb och lön för kvinnor och män men om vi kvinnor sedan ändå tror att vi inte är bra på matte, inte kan jobba med datorer eller inte bör ta för oss för mycket kommer inget någonsin att förändras på riktigt.

I alla fall ska jag fira kvinnodagen med att gymma, lata mig lite och sen gå och se Funny Women. Intäkterna går till Actionaid och V-day, två organisationer som jag gärna ger stöd till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är extremt viktigt, att ta tag i det för egen del själv. Personligen har jag gjort det, eftersom jag pluggat och jobbar i ett mansdominerat välbetalt yrke. Skitbra för mig. Jag tycker jag gjort "min del" av kvinnokampen.

Men ... det är också fel att de traditionellt "manliga" yrkena är mer välbetalda än de traditionellt "kvinnliga". Tidigare var lärare ett välbetalt yrke, men det var innan det kom många kvinnor i yrket. Det är konstigt att landstingsjobb som läkare (som tidigare var mansdominerat i alla fall) är (eller har varit) välbetalt, medans sjuksköterskor med samma arbetsgivare är ett låglöneyrke (nu motiverar iofs utbildning, ansvar etc en löneskillnad anser jag, men argumentet om kommunal/landstings skattefinansiering och att de därmed måste ha låga löner håller inte).

Men den attitydförändringen som krävs för att förändra status för manligt/kvinnligt yrke rår inte ens lagstiftningen på. Men visst är det lättare att göra så'nt.

Miss Millionairess sa...

Plupp - ja sjalvklart ar det fel att "manliga" yrken generellt ar mer valbetalda, det kan nog ingen forsvara.