lördag 15 mars 2008

Mina stackars Kinafonder

Jag har inte sett till mina fonder på ett tag av ren självbevarelsedrift - det är ju allmänt kännt att om man ignorerar något så försvinner det- men slängde ett öga på dem nu. Ingen rolig syn alls! Tyvärr började jag inte aktivt investera i fonder förrän förra sommaren någon gång, när marknaden låg på topp så mycket (mycket i detta sammanhang = allt) av det jag köpt har gått ner en hel del sedan dess. Dum som jag var blev jag fixerad vid Kina med så har helt klart för mycket investerat där (eller tja, så mycket pengar är det ju inte men procentuellt sett) - inte en vacker syn! Eftersom jag inte direkt har några pengar i Sverige kan jag inte ens snitta ner mig utan jag får sitta här och titta på alla minustecken istället.

Jag längtar tills det vänder!

4 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Jag känner igen mig! Började spara ungefär samtidigt och titta på samma utveckling.
Men det kommer en vändning tids nog!
Det som är bra att du och jag har ju lärt oss redan från första stund att det inte bara är uppåt på marknaden!

Miss Millionairess sa...

Ja, det har du helt ratt i - jag har lart mig att inte lagga alla mina agg i samma korg ocksa - en blandning av fonder ar alltid battre...Men visst, jag vet att det inte kommer ga nerat alltid, men jag langtar anda tills jag far se lite plustecken.

David sa...

Kina har gått från att vara den högst värderade börsen på jorden till att vara, precis detsamma. Det kinesiska börs-systemet var som gjord för att skapa bubblor, och dessvärre finns det ingen garanti att värderingarna inte sjunker från dagens nivåer vilka fortfarande är flera gånger över västvärldens i förhållande till vinsterna som produceras.

Ett sätt att kunna vara exponerad mot Kina, även om det fortsätter gå kräftgång, är ju dock att månadsspara. Genom att månadsspara är det väldigt svårt att förlora pengar i längden.

Mvh David

Miss Millionairess sa...

David - ja, jag vet att ett manadsspar skulle vara det basta sattet att exponera sig mot Kina men tyvarr ar min situation for ogonblicket annorlunda fran de flesta andras da jag inte vill investera i aktier/fonder i England utan gor det i SVerige dar jag inte har nagon regelbunden inkomst = inget regelbundet manadsspar ar mojligt.