fredag 21 mars 2008

Investerar kvinnor annorlunda?

På tal om Fondmästerskapen sitter jag har och tittar på topp 100 för att se hur de lagt upp sin strategi. Det känns lite skumt och otrevligt att det verkar vara nästan bara män, den högst placerade kvinnan (i alla fall vars namn jag med säkerhet kan säga är ett kvinnonamn) ligger på plats 23, i stort sett helt omringad av män. Jag undrar så mycket vad det kan bero på. Det skulle vara väldigt intressant att se hur många kvinnor deltar i tävlingen i jämförelse med män, för att se om det skulle kunna förklara bristen på kvinnor på topplistan.

Inte kan det väl vara så att kvinnor på något sätt investerar sämre än män? Detta måste genast undersökas och nu jäklar eldas min tävlingslust på ännu mer!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Förra årets vinnare i Börs-SM (www.borssm.se) var en kvinna från Luleå. Hon spekulerade hårt i spelaktier vilket gick hem, Betsson var en riktig vinnare det året och hon vann genom den kan man säga.

Miss Millionairess sa...

Det var ju betryggande att hora.

Jag gick dock igenom hela topp 100 listan och skulle saga att mellan 80-90% av den ar bestar av man. Nu vet jag ju inte om det faktiskt ar sa att fodelningen av dem som deltar ar likadan i vilket fall det konstiga i situationen i sa fall skulle vara att det ar sa fa kvinnor som deltar.

Anonym sa...

Kan man komma in på sidorna fast man inte är medlem, för att se vilka portföljer som går bäst? Annars skulle det vara kul med en rapport om vad som går bra.

White und nerdy sa...

Hur ser verkligheten ut bland investerare & ekonomer ut när det gäller könsfördelningen? Min personliga uppfattning är att de flesta som pluggar något med ekonomi idag är kvinnor... Eller ser jag bara det jag vill se? ;)

Miss Millionairess sa...

Anonym - hmm, ja det verkar inte som att du kan se det om du inte ar med, inte kan jag hitta vart det skulle vara i sa fall.

Jag kan rapportera lite da och da vad som verkar ga bast men fran vad jag sag fran de hogst placerade portfoljerna inneholl de alla Swedbank Roburs Finansfond och det verkar vara den som statt for det mesta av utvecklingen - det lar val inte halla sa lange, eller?

White und nerdy - hm, jag vet inte kanske ar det sa. Vi far val se hur tavlingen utvecklar sig under de narmsta manaderna.

Anonym sa...

Ok. Lite knäppt egentligen att dom visar upp portföljerna, för det lär väl bli många likartade som de i toppen.

Anonym sa...

hej!
kikar in

Rakel G sa...

Det verkar lite skumt. Kan det vara så att marknadsföringen av tävlingen på något sätt riktat sig mer till män och att kvinnor som skulle kunna varit intresserade missat den?

Miss Millionairess sa...

Tja Erik, jag vet inte egentligen for visst ar det latt att kopiera de portfoljer som ligger hogst men som i "verkligheten" tar det en eller ett par dagar innan kopet gar igenom vilket ju kan betyda att man missar hela eller delar av en eventuell uppgang. Det blir nog svart att vinna med en sadan strategi misstanker jag.

Maja- jag hittade tavlingen pa Swedbanks hemsida vilken inte borde ha nagon direkt ojamn konsfordelning tycker jag.

Jag vet ju inte ens om det faktiskt ar sa att det ar en ojamn fordelning i sjalva tavlingen eftersom jag inte kan hitta den informationen nagonstans, allt jag vet ar att for ogonblicket ar topp 100 oerhort ojamnt fordelat! Visst ar det skumt.