torsdag 29 november 2007

Att Bli Rik

Finanskvinnan hade ett inlägg här i veckan om hur många människor fortfarande anser att det inte är möjligt att spara sig rik på en vanlig Svenssonlön. Hon höll (ganska uppenbarligen) inte med om detta och jag tror att de flesta ekonomibloggare och läsare av ekonomibloggar nog skulle vara på hennes sida.

Själv har jag alltid inte bara trott utan vetat att det är möjligt. Min far kommer från en väldigt fattig arbetarbakgrund, slutade skolan väldigt ung och började arbeta. Det mesta han tjänade gick till familjens kassa men han lyckades spara några ören här och några ören där. Över åren tog han alla jobb han kunde få, jobbade extra där han kunde och lade undan de pengar han kunde. Inte blev han väl direkt rik av detta men när han sedan började läsa på om aktier och investera på börsen lyckades han få dessa pengar att växa exponentiellt. Tur? Självklart var tur inblandat men själva poängen är att han sparat sina pengar under många år för att sedan göra något genomtänkt och vettigt med dem.
Idag behöver han inte arbeta, men fortsatter att göra det ändå - mest av gammal vana tror jag. Han är absolut inte någon som slänger pengar omkring sig, men han köper det han vill ha, en motorcykel, en häst till min mor och de senaste åren har han även börjat köpa och renovera torp för uthyrning eller försäljning.
Han är en riktig inspirationskälla och ett bevis för mig att det visst går att spara/investera sig till en rejäl summa pengar - rik? Det beror väl på hur du personligen definierar rik.

7 kommentarer:

Cristoffer sa...

Ja faktum är ju att var 6:e svensk idag är nettomiljonär dvs har taxerade tillgångar i deklarationen minus skulder på över 1Mkr.

Så rik, det är en bieffekt av att spara hyffsat. Sedan är det viktigt med lyckade affärer.

Min far om vi kan ta honom som exempel hade en lyckad aktieaffär på 80-talet där han tjänade en kvarts miljon på en aktiepost!. Pengarna har sedan förvaltat sig bra och inte minst det faktum att huset har ökat i värde från 400 kkr till kanske 2Mkr och lånen när huset byggdes är amoreterade och klara hjälper ju till också. Men det r mest en spegling av att det har gått hyffsat för Sverige under denna tid.

Så visst, de allra flesta blir rik av bara lite sunt förnuft och att man sparar undan en slant varje månad. Någon geni behöver man inte vara.

Ett problem för dagens ungdomar är väl att fastighetspriserna är väldigt höga i förhållande till inkomstern dvs det kommer ta väldigt lång tid att amortera av sitt boeende såvida inte inflationen kommer tillbaka ordentligt...Så det kan bli en ordentlig genereationsklyfta mellan rika 40-50 talister och skuldsatta 70-80 talister.

tinajo sa...

Bra jobbat av din pappa och trevligt att ha ett sådant föredöme! :-)

Admin sa...

Din pappa är nu ett av mina föredömen också.

Växla ner sa...

önskar dig en fin adventshelg

Miss Millionairess sa...

cristoffer - ja jag vet att det givetvis har haft en hel del med tillvaxt samt en hel del tur att gora, men for mig ar det disciplinen som inspirerar. Han ville ha nagot annat an det han hade och aven om hans vag later latt nu nar jag bara sager att han jobbade en hel del, sparade allt han kunde och sedan investerade sa var det INTE latt. Det tog honom manga, manga ar samt en oerhord disciplin for att na dit han ar idag och det var mer det jag ville formedla.

Visst nastan alla skulle teoretiskt satt kunna spara en rejal slant men fragan ar hur manga som gor det och vad det ar som "saknas" for dem som inte gor det? Givetvis har alla inte som mal i livet att fa ihop en hog med pengar men manga vill ju och verkar inte alls klara av att gora nagot at det hela.

Frisk Ekonomi och Finanskvinnan - ja visst ar han ett foredome...

Ekonomisanering - tackar och detsamma ;-)

Gustav sa...

Om man med rik menar en person som inte behöver arbeta men ändå kan leva på en hög materiell nivå utan att kapitalet urholkas, bör förmögenheten överstiga 10 miljoner kronor. Det är inte alldeles lätt att spara ihop denna summa för en vanlig löntagare. Förmodligen behöver man hjälp av en urstark börs. Problemet är bara att jag misstänker att börsen kanske inte kommer att ge lika bra avkastning som vi är vana vid de närmaste 20 åren. Vi får väl ändå hoppas på det bästa. Din pappa är ett föredöme hur som helst!

Anonym sa...

Din kommentar om tur fick mig att tänka på vad en vis man sade: "Turen gynnar den väl förberedde". Lika sant i aktier som i annat. :)