lördag 17 november 2007

Studielån

Som jag nämnde i mitt förra inlägg hade jag en idé om att betala av mitt studielån i en snabbare takt. Med tanke på att det är så gigantiskt (324000) kändes det som en bra idé - jag har aldrig kännt mig bekväm med att ha skulder och jag tänkte att ju snabbare jag kunde betala av detta desto snabbare kan jag nå eknomiskt oberoende (oh ja, det är ju givetvis en del av den mer långsiktiga planen…).

Förutom obehaget att ha en så pass stor skuld var det denna lilla ekonomiska räknare som fick mig att stressa upp mig själv rejält. Enligt den måste jag betala nästan 1700 i månaden för att kunna betala av lånet inom 20 år!! Det är mer än vad jag betalar i dagens läge och jag planerar INTE att ha några lån alls inom 20 års tid.

Nu har jag dock tänkt om igen, även om jag hela tiden svajar lite. Det känns som att det kanske är läge att behålla detta lånet i alla fall för ögonblicket och inte göra några extra inbetalninger etc. Med tanke på den låga räntan pa studielånet skulle det ju vara oerhört dumt att betala av det för att sedan ta ut ett lån när det ar dags att köpa hus, till mycket högre ränta. Istället tänker jag spara de pengar som annars skulle gått till lånet (som ju rimligtvis borde ge en bättre ränta än 2,1%) och därmed ha en större summa pengar att lägga som handpenning när den tiden väl kommer. Efter det får jag se hur jag lägger upp sparande/avbetalningar.

Det känns som ett bra beslut och är ett som jag faktiskt tänkt över länge, länge. Trots det har jag dagar när jag velar och känner att jag bara vill banga in några tusen på csn bara för att se lånet komma ner under 300 000 i alla fall. Vissa stunder funderar jag på om jag skulle kunna göra ett 50-50 jobb, alltså spara hälften och använda den andra hälften till att betala av lånet…


Nej - mitt beslut är taget! Tror jag i alla fall….

3 kommentarer:

Martin sa...

Mitt studielån ,som jag inte vet vad det blir än, tänkte jag försöka betala i en stor klumpsumma. Just för att försöka pengarna att växa innan jag betalar av lånet. Räntan är som sagt inte så hög som på andra lån, så på så sätt är det ju inte bråttom.

Miss Millionairess sa...

Ja, det blir val formodligen nagot sadant jag far gora ocksa. Det kanns bara aningens ooverkomligt for ogonblicket eftersom sjalva lanet ar sa pass stort.

Martin sa...

mitt är på ungefär 240 000 just nu, men det kommer att öka. Känns väldigt svårt att komma upp i de summorna, framförallt eftersom jag bara sparar 200 kr i månaden just nu.