lördag 24 november 2007

Sverigeflytt, buffert och husköp

Anledning till att jag lägger det mesta av mitt sparande i säkra former för ögonblicket är bland annat att det är svårt för mig att få över pengar till Sverige och jag känner inte att jag vill fondspara i England när jag inte kommer att stanna här så länge till.


För övrigt så behöver vi en rejäl buffert inför Sverigeflytten och jag vill inte känna att jag måste ta från mitt långsiktiga sparande till det. Vi vill köpa hus när vi flyttar till Sverige men risken är att min pojkvän inte får jobb något vidare lätt med sin mer eller mindre obefintliga svenska. Jag har inget emot att betala för oss båda ett tag men det förutsätter ju att jag inte har några problem med att skaffa jobb heller


Vi har en idé om att vi ska spara ihop (nästan) alla pengar som krävs till att köpa hus. Där vi planerar att köpa kan man få tag i ett litet torp med 2-3 sovrum för någonstans mellan 750,000 - 1,300,000 och det känns inte omöjligt att vi ska kunna skrapa ihop det innan flytten nästa höst. Min pojkvän har ett bra, välbetalt jobb här så hans halva är inga problem. Det hänger på mig och hur mycket jag kan lyckas få ihop samt givetvis hur länge vi får leva på våra besparingar när vi väl är där.


Det är verkligen jättespannande att planera denna flytt, alla husdjur jag äntligen kan skaffa etc, men verkligheten är nog att vi får hyra en lägenhet i någon småstad medan vi fixar med jobb, kulturkrockar och -chockar samt letar hus!


Ingen av oss vet egentligen hur någonting går till i Sverige, jag har ju inte bott någon del av mitt vuxna liv där så det kommer bli en stor omställning. Dags för mig att läsa upp på hur grejer funkar, husköp bland annat, kanske är det dumt/svårt att lägga sa mycket som vi vill cash?


Som ni ser finns det en anledning till att fondsparandet får stå till sidan för ögonblicket även om jag tänker slänga in några tusen när jag har det över på mitt svenska konto.

Inga kommentarer: