lördag 17 november 2007

Min Ekonomiska Situation

Det verkar vara standard att redovisa för sina ekonomiska tillgångar i något av sina första inlägg och det är ju logiskt förstås så jag tänker inte vara annorlunda på den punkten.

Eftersom jag har bott i England så pass länge så ser min situation lite annorlunda ut från de flesta andras. Den största skillnaden är att jag har tillgångar och, tyvärr, även skulder i två länder vilket ibland kan göra min situation lite komplicerad.

I Sverige har jag mitt studielån som efter 2 års avbetalning fortfarande ligger på ca 324000 kronor - ugh! Jag har valt att betala av som procent av lånet istället för procent av min inkomst vilket skulle vara lägre för jag hade en idé om att jag ville betala av det lite snabbare. Under året som gått har jag även gjort lite extrainbetalningar men det tror jag inte kommer ske under följande år. Mer om det senare dock.

I Sverige har jag även kvar mitt lönekonto pa Swedbank samt alla mina fonder och även ett sparkonto med 3,35% ränta men inga direkta inkomster förutom eventuella utdelningar.

I England har jag givetvis mitt lönekonto, med en agreed overdraft (vet inte hur jag säger det på svenska - alltså en överenskommen summa som jag kan övertrassera kontot med) på £300, ca skr4000. Förutom det har jag ett ISA, ett Individual Savings Account. Detta är ett skattefritt konto där man kan spara max £3000 per år. Räntan ligger för ögonblicket på 6,29% så vad jag förstår slår det svenska sparkonton så det räcker till och blir över, främst beroende på att styrräntan här ligger högre. Jag har även ett sparkonto med ICICI där jag sparar till mitt stora intresse - resor! Känns skönt att ha det separat för annars är det jobbigt att ta ut pengar för att spendera på “onödiga” saker.

Planen är att pengarna på det svenska sparkontot och ISAkontot ska vara var buffert samt helst även räcka till en rejäl handpenning på huset vi planerar att köpa.
Det hjälper ju givetvis att pojkvännen har ett högavlönat jobb men även om jag låter honom bjuda mig åa middagar etc så är jag fullt inställd på att betala min del av hus, räkningar och annat viktigt.

Jag ska försöka lägga upp en lite mer detaljerad sammanställning av mina faktiska tillgångar och skulder men det tar nog ett litet tag, särskilt med tanke på att csn.se är otillgängligt IGEN!

2 kommentarer:

Martin sa...

Kul att det kommer fler nya bloggar. Även jag har nyligen börjat blogga. Skall bli kul att följa din blogg.

Växla ner sa...

hej
kul med en ny blogg, ska följa den med intresse, och välkommen hem till Sverige igen