lördag 24 november 2007

Semesterkonto

Mitt semesterkonto är en någorlunda ny idé men en som jag är ganska förtjust i. Vanligtvis far jag till Sverige ett par gånger om året och även om jag flyger billigt och ju givetvis inte betalar för boende så vill jag ha lite pengar att röra mig med när jag är där.

Dessutom så gillar jag idéen att ha pengar till mina "riktiga" semestrar ihopsparade så att jag inte behöver använda den månadens lön som jag har gjort fram till nu. Därför öppnade jag ett semestersparkonto med ICICI för ett par månader sedan. Det är en bank som jag inte tror är tillgänglig (ännu) i Sverige men deras sparkonto ger 6,41% ränta för ögonblicket så åtminstone arbetar mina pengar hårdare på detta konto än på mitt lönekonto under tiden de sitter och väntar på att bli spenderade!

An så länge har jag bara öppnat kontot med £20 men för att faktiskt ha någon direkt nytta av detta konto tror jag att jag behöver spara £50 i månaden. Alltså får jag sätta åt sidan åtminstone £500 till mitt ISA och £50 till mitt semesterkonto. Det blir nog ganska tufft att göra detta varje månad eftersom jag då har £200 kvar att leva på (och jag dessutom inte shoppat några kläder över huvud taget på 6 månader) men det känns ända som att det ar värt det eftersom resor är det bästa jag vet!

2 kommentarer:

Växla ner sa...

gomorron
tänkte passa på att fråga dig om du vet priserna i Skottland, svindyrt eller. Ska dit i sommar.
ha en underbar dag

Dexter sa...

Det var en bra ränta på sparkontot. Har själv min semesterkassa i mitt buffertkonto.