tisdag 20 november 2007

Fasta Utgifter...

Jag har försökt komma upp med lite mer konkreta mål för mitt framtida sparande vilket verkar ta oändligt mycket längre tid att luska ut än vad man skulle kunna tro. Jag vill ju att de både ska vara realistiska men samtidigt också ganska ambitiösa! Som startpunkt håller jag nu i alla fall på (på betald arbetstid hehe) att räkna ut exakt vad mina fasta utgifter är varje månad men de verkar vara bra mycket högre än vad jag tänkt mig!

Givetvis är ju London inte kännt för att vara billigt så det är inte konstigt på det sättet men vi har ända haft en väldig tur. Vi hyr min pojkväns pappas lägenhet så betalar deras amorteringar istället för en faktisk hyra. Det betyder att min halva av hyran bara ligger på £300 (ca 4000 kronor) vilket är mycket billigt för en trea i centrala London. Förutom det betalar jag el, internet, telefon samt en kommunskatt vilket sammanlagt blir £456 (5900 kronor). Detta är utgifter som måste betalas varje månad men förutom dessa har jag även utgifter som mer eller mindre måste betalas såsom resande, vilket jag betalar ca £40 (520 kronor) per månad för, även det billigt eftersom jag kan ta bussen till och från jobbet samt försöker promenera hem då och då (inte så ofta nu när det är kallt och blott dock eftersom det trots allt tar nästan 1,5
timmar).

Jag betalar även £30 (390 kronor) i månaden till olika välgörande ändamål och även om detta givetvis är något jag skulle kunna skära ner på så vill jag inte det! Något måste man göra for sin omvärld även om man vill bli rik…Sen tillkommer ju alltid andra inte helt nödvändiga ugifter såsom mobilen och gymmet.

Om jag lägger ihop detta och sedan även lägger till mat så visar det sig att av de £1365 jag får ut efter skatt går £655 till nödvändiga utgifter. Sa nästan hälften (47%) av min inkomst går på dessa utgifter som inte direkt går att påverka.

Låter inte det oerhört mycket? Nu måste jag räkna ut ett sätt att lyckas spara så mycket som möjligt av det som blir över då…

Kanske får det bli snålmanad a la miljonären..?!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

47% tycker inte jag är så farligt om det är alla nödvändiga utgifter. Då har du ju mer än 50% av lönen efter skatt att spara och det är riktigt bra!

Anonym sa...

Tänkte precis göra en kommentar i ett annat inlägg och fråga vad du tjänar men det stod ju i detta. Jag tycker du verkar ha det ganska bra med utgifterna. Mina utgifter brukar sträcka sig mellan 8 - 10 000kr exkl lån i månaden. Runt 6k verkar ju inte så farligt om man är Londonbo.

Miss Millionairess sa...

Jaha, det ar bara ajg som tycker det ar mycket da...Glomde visst rakna in mitt lan sa det blir nog ratt precis 50% anda. Problemet kanske inte ar procenten utan snarare att jag inte tjanar tillrackligt...

Miss Millionairess sa...

Och det blir nog snarar 8500-9000 kronor i manaden. Men som sagt - billigt for London definitivt!