lördag 24 november 2007

Nya Sparmål

Ja, så sitter jag då här och filar på mina mål för nästa år.
Det känns som att jag har 4 grejer som jag vill satsa på:
  • fylla mitt ISA med de £3000 jag är tillåten att sätta in per skatteår
  • behålla mitt semesterkonto men se över hur mycket jag bör sätta in
  • spara mer långsiktigt i fonder på min svenska bank
  • kanske betala av en klumpsumma på mitt studielån beroende på vad som "blir över"

Jag har mest funderat på mitt ISA idag. Detta är ett skattefritt konto där man får sätta in max £3000 per år (räntan ligger för ögonblicket på 6,29%). Skatteåret här löper från 5 April 2007- 4 April 2008 så jag har några månader på mig ännu. Jag började detta år med £366.18 på kontot och har denna månaden exakt £900. Alltså behöver jag få in £2466.18 över kommande 4 månader och 4 löner. Det känns lite som ett mission men å andra sidan får jag ta det som en utmaning och helt enkelt bara se till att jag gör det.

Efter att ha räknat på mina månatliga fasta utgifter tror jag att jag skulle kunna spara ungefär £500-550 i månaden men då måste mitt semestersparande även komma ifrån det. Detta betyder att jag måste hitta ungefär £500 extra någonstans ifrån över nästkommande månader.

Hmmm...

Det måste gå helt enkelt!

7 kommentarer:

Admin sa...

Kul med lite sparmål! Det klarar du säkert galant.

ISA lät ju som väldigt förmånligt, får du ta ut pengarna när som helst eller är det ett pensionskonto?

Får du ha kvar det även när du bor i Sverige?

Anonym sa...

Du klarar det om du bestämmer dig för det. Lycka till!

Miss Millionairess sa...

Ja visst ar det kul med lite mer fokuserade mal?!

Ja ISAt ar faktiskt jattebra, det finns ett oerhort utbud har, mitt ar ett av det basta ur rantesynpunkt.

Det funkar egentligen helt och hallet som ett sparkonto med en arlig ranta forutom att jag bara far satta in maxsumman av £3000.

Jag kan ta ut pengar nar jag vill, men daremot kan jag inte satta in 3000, ta ut 100 och sedan satta in 100 igen utan da ar det forbrukat.

Om jag kan ha kvar det nar jag flyttar ar en kranglig fraga. Svaret ar val egentligen nej men jag tror att jag kan luska ut ett satt att fora over det till en annan forvaltare och da kunna behalla det har. Den som lever far se...

Miss Millionairess sa...

Tack Linda!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Växla ner sa...

Va bra att du hittat dina sparmål, och ISA lät ju som ett kanonkonto.
Bidrar lite till de 500 du behöver extra varje månad.

Miss Millionairess sa...

Ekonomisanering, vad du ar snall!