söndag 18 november 2007

Mera Studielån (mitt livs plåga)

Jag glömde nämna att mitt största problem med studielånet för ögonblicket är det faktum att jag inte har någon direkt inkomst i Sverige men samtidigt måste betala närmare 5000 kronor per kvartal. Visst kan man föra över pengar mellan bankerna men det är något löjligt dyrt, med dålig växlingskurs så jag har tyvärr fått ta med mig cash varje gång jag farit hem för att hälsa på för att växla over och sätta in. Konstigt nog blir det billigare men det är ju väldans bökigt sa jag har febrilt funderat på bästa, mest obökiga sätt.

Läste någonstans att Paypal skulle vara bra just för detta ändamål så glad i hågen satte jag upp ett Paypalkonto, förde över lite pengar till pojkvännen som sedan betalde mig från sitt eget Paypalkonto. Jovisst, ganska bökigt det med men när jag förde över pengar till mitt svenska konto var kursen bra och inte kostade det mig ett enda öre i avgift heller. Synd bara att dom på Paypal tyckte transaktionen verkade mysko och stängde ner hela mitt konto samt skrev en massa hotande mejl till mig... Nu, cirka en månad senare, har pojkvännen äntligen fått tillbaka pengarna som aldrig nådde mitt svenska konto och mitt Paypal konto är öppet igen men ligger på minus - pengar jag aldrig tänker betala dem eftersom jag aldrig gjorde något fel!!!

Dags att komma på en bättre lösning kanske. A andra sidan far ju syster hem i december så jag får väl ta mina öronmärkta sparpengar och skicka över med henne så jag har så det räcker ett tag...

5 kommentarer:

Växla ner sa...

har också skaffat mig ett paypalkonto, för ev försälningar på Tradera, tror jag skippar det efter vad du skrivit. Bidrar till lite studielånsavbetalning åt dig

Admin sa...

Jag hade för mig att man inte behöver betala till CSN om man inte är folkbokförd i Sverige, men det är nog fel då.

Låter krångligt!

Martin sa...

Hört en massa konstigheter om paypal och har därför aldrig skaffat det. Det du skriver gör ju inte mig mer sugen direkt.

tinajo sa...

Oj då, det lät ju tokkrångligt! Varför tyckte de att det var något skumt, tycker inte det borde vara något "skummare" med det än alla andra överföringar man gör?!

Miss Millionairess sa...

Ekonomisanering och Martin- ja jag har hort lite andra grejer om Paypal innan. Jag tror det ar bra sa lange det funkar men sa fort nagot gar snett sa ar det kort!

Finanskvinnan - tyvarr, tyvarr sa ar jag tvungen att betala av mitt studielan, och for att vara arlig kanns det anda bast att ha borjat gora det.

Frisk ekonomi - jag har ingen aaaaning om varfor de tyckte att jag var skum men inget vi sa hjalpte. Det tog lang tid att reda upp och under den tiden var pengarna fast i rymden nagonstans - valdigt frustrerande!