tisdag 20 november 2007

Ack och Ve - Nybörjarmiss!

Jag har suttit och stirrat lite på mina stackars fonder och helt plötsligt slog det mig att jag egentligen är helt felinvesterad. Alltså, jag har inte direkt spridit mina fonder tillräckligt väl over olika områden jag tror på. Det är konstigt att jag inte egentligen tänkt på det innan, det är först nu när jag ser det svart på vitt. Jaja, är man nybörjare så är man...

Största delen av mina pengar ligger i en Allemansfond, nästan 96% tack vare min kära far som investerade i den åt mig för ganska många år sedan. Förutom det har jag småinvesteringar enligt nedan:

Swedbank Kinafond - 1,58%
HSBC Chinese Equity $ - 0,62%
JPMF Emerging Markets Equity $ - 0,17%
Eurpean Smaller Company - 0,18%
HSBC Bric Market Equity $ - 0,51%


Det är ju rätt uppenbart när man tittar på det nedbrutet så här att jag ar överinvesterad i Kina. 2 rena Kinafonder samt 1 Emerging markets och en BRIC market fond! Jag vet inte hur jag lyckades med det riktigt men jag blev nog lite väl meddragen i Kinaoptimismen. Visst tror jag på alla de har fonderna annars hade jag aldrig köpt dem till att börja med men det ar nog läge for mig att fundera på att sälja av eller investera om åtminstone en av Kinafonderna när marknaden väl börjar gå upp igen.

Jobbigt att bestämma vilken bara - tänk om den andra går upp mer!

2 kommentarer:

tinajo sa...

Sådant där är jätteknepigt och inte alltid så lätt att hålla redan på... Själv gick jag och tänkte att jag borde ha mer pengar i Asien, men en snäll läsare öppnade mina ögon inför det faktum att jag faktiskt redan hade en stor del där..! Man tänker inte så klart alltid. :-)

Växla ner sa...

gomorron, här och tittar till dig och väntar på nästa inlägg