onsdag 14 maj 2008

Självhushållning

Ekonomisanering har skrivit en del om självhushållning på sistone, något som jag tycker är mycket intressant. När jag var liten odlade mina föräldrar nästan allt som man kan odla. De flesta grönsaker vi åt främst under sommarmånaderna var egenodlade och smakade solsken istället för kemikalier. Dessutom kommer jag ihåg vad härligt det var att kunna gå och plocka några smultron/hallon/vinbär när man var sugen.

Förutom smak- och hälsoaspekten av det hela är det ju ett väldigt effektivt sätt att dra ned på matkostnaderna eftersom det är bra mycket billigare att odla något (eller plocka bär i skogen for den delen) än att gå och köpa det.

Tyvärr har jag inte direkt någon möjlighet att odla något här i min lilla lägenhet eftersom jag varken har trädgård, balkong eller någon plats utanför köksfönstret. Däremot såg jag på Jamie Oliver att man visst kan odla chili väldigt lätt så nu har jag blivit inspirerad att prova det som en mjukstart innan jag blir storbonde i Sverige...

Allt man behöver göra enligt Jamie är att torka chilifrukten tills man kan höra fröna "skramla " inuti. Då bara skär man upp den, trycker några små hål i jord man lagt i en blomkruka, och håller i några frön i varje hål. Voila - snart har man massvis med smaskig chili! Nåja - jag provar och meddelar om detta stämmer eller om det bara är ännu en sån grej som normala människor inte kan göra ;-).

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste jag nog testa oxå, ska bara fixa en kruka med jord först =)

Växla ner sa...

du kan så paprikafrön, de växer och blir paprikor även inomhus

Miss Millionairess sa...

Jaha, men blir inte det stora plantor da? Samt hur gor man- samma som med chilin eller? Jag ar lite efter med husmoderliga grejer, behover klara instruktioner att folja...;-)

Anonym - ja gor det. Sjalv orkade jag ta tag i det for jag rakar ha en overbliven kruka och lite jord annars hade det aaaaaaldrig hant!

Anonym sa...

Läste någonstans att näringsinnehållet i grönsaker är mycket lägre nu än för typ femtio år sen. Jorden har urlakats och grönsakerna har drivits hårt för att växa så snabbt som möjligt, var förklaringen tror jag.

Vi människor verkar vara lite dumma i huvudet. Vi vill köpa grönsaker billigt, men snart är det knappt något nyttigt kvar i grönsaken...

tompalm sa...

du tar en paprika och ur den karvar du ett tiotal frön (för o va säker på att nåt gror(ler). Lägger fröna i en kruka med jord, pilla bara ner dem lite, bara precis så jorden täcker fröna, vattna och sen på med en bit plast som du stuckit några hål i med en gaffel tex. Inom någon vecka bör det ha kommit upp grönt. Sen väntar du nån vecka till och gallrar bort och sparar bara två i krukan. Sen tar du bort plasten och så behöver du bara vattna då och då, och låta växten stå så soligt som möjligt. lätt som en plätt
(ekonomisanering)

Miss Millionairess sa...

Anonym - ja, jag har ocksa hort nagot liknande. Om det verkligen stammer vet jag inte men det kanns ju inte helt omojligt

Tompalm/ekonomisanering - later ju ganska latt! Det ska jag definitivt prova pa efter mitt lilla chiliexperiment. Vi far val se hur det gar...

Anonym sa...

Blev också inspirerad. Sätter nog en planta efter semestern. Gillar ju chili, det ska bitas lite.

Rikframtid sa...

En annan sak som går bra att odla i kruka är körsbärs tomater. Se till att du köper frön anpassade till kruka och inte växthus bara, annars kan det bli lite trångt i köksfönstret :)

Poor me sa...

Akta dig för paprika! Plantorna drar till sig mängder av bladlöss och bladlöss är äckliga. Jag fick ett ryck för många år sedan och skulle odla lite, men paprikan förstörde alltihop.