lördag 10 maj 2008

God ekonomimiddag

Eftersom det är detoxdags för mig igen är jag noga med vad jag äter för tillfället. Det är dock lördag idag så jag får festa till det en gnutta med mina ugnsgrönsaker med vitlök- och chilisås har det visat sig. Just nu satt jag här för mig själv och tänkte på hur gott det blev igen så det är väl bäst att jag delar med mig av det superenkla receptet genast.

Allt du behöver göra är att ta alla möjliga sorters grönsaker - vad du har hemma helt enkelt. Om du vill ha morot, sötpotatis eller potatis se till att du skär upp dem i någorlunda små bitar och koka dem i några minuter. Lägg dem sedan i en form, häll på lite olja, salta och peppra efter smak och stick in i ugnen. När de varit inne i 5-10 minuter ta de andra grönsakerna -jag brukar använda lök, svamp, tomat, squash, paprika och aubergine- skär dem i ganska stora bitar, lägg på dem med lite mer olja, salt och peppar och ställ in i ugnen igen. Klart efter kanske 10-15 minuter sådär.

Såsen kan man göra på antingen creme fraiche, kesella eller tom grekisk yoghurt. Pressa i vitlök och hackad chili efter smak och låt stå ett tag.

Om man vill kan man givetvis även ha i quorn, kyckling, eller vad annat kött man nu kan tänkas tycka om med detta.

Det låter inte så intressant kanske men alla som jag lagat denna rätt till har älskat den så det är väl värt att pröva! Ser man bara till att använda "rätt" årstids grönsaker kostar det inte mycket att slänga ihop heller.

5 kommentarer:

Poor me sa...

Ja det låter ju faktiskt rätt gott. Gillar att äta rostade grönsaker som har blivit lite brända och sega. Men jag visste inte att svamp är en grönsak... :)

Anonym sa...

Helt klart ska jag prova den efter min fasta som jag avslutar om ca 2 veckor. Blir nog en favorit rätt.

Miss Millionairess sa...

Ja, det ar klart det inte ar Poor me, men jag orkade inte gora det for avancerat och hoppas att alla forstar anda.

Antonia - fasta - pa riktigt? Det ar jag for radd att prova, beratta garna mer dock! Jag hoppas du gillar ratten ;-)

Anonym sa...

Det var för några år sen jag testade den när jag råkade glida in en sida som handlade om fasta. Jag har bullat ut en hel del, så jag tänkte kanske kunde vara nåt att prova. Tanken var att jag skulle göra den i 3 dagar.(hörde innan att det var hemsk svårt.Men till min förvåning gick det mycket bra. Jag var inne på min 3-je dag, när jag nämnde det till en av mina kunder, och det var hon som sa att om jag mår så bra då kan jag fortsätta 1 vecka eller 2 tom 3 veckor.
Så jag höll på 4 och en halv vecka första gången, och tappade ca 8 kg i vikt.
Men sen blev jag bjuden på en middag och då ville jag inte tacka nej till den så då bröt jag fastan. Man måste ta det väldigt försiktigt i början, för att inte överanstränga systemet.
Dessvärre fick jag matnåjja och kunde inte tänka på annat än mat.
Det var jobbigt.
Men jag testade engång till, och då gjorde jag bara 2,5 vecka. Och den här gången slapp jag matbegäret efteråt.
Så nu brukar jag fasta 2-3 gånger per år.
JAg mår bra, får massor av energi och aldrig trött som många kanske tror att man blir av fasta.
Jag dricker fruktjuicer,vatten, och te. Jag är inte så strikt som det står i böcker, jag kör min egen race och anpassat den för mina behov. Brukar tappa ca 5-6 kg. Och den vikten behåller jag ganska länge efteråt. Tappar sötsugen också. Matlukt brukar inte störa mig under fastaperioden (det gör annars)
Vetskapen att man inte kan fuska ( vill inte få tarmvred) och äta en macka eller nåt annat gör att det är lättare att fasta, än att äta mindre, och snåla med maten.
Jag tror att den mentala inställningen gör att jag inte tycker att det är jobbigt. För den dagen jag bestämmer att jag bryter fastan, blir jag alltid mycket hungrigare på morgonen än på en vanlig fasta dan.

Miss Millionairess sa...

Jag har alltid varit lite radd for att fasta eftersom jag verkligen alskar mat. Dessutom tranar jag ganska mycket och far valdigt latt blodsockerfall som gor mig hur skakis och illamaende som helst.

Det later dock verkligen som nagot som passar dig. Jag skulle eventuellt kunna tanka mig att prova nagon gang bara for att se hur jag skulle kanna mig, dock bara nagra dagar i sa fall.

4,5 vecka - herregud, jag forstar du fick matnoja efter det!