tisdag 6 maj 2008

Skuldfri framtid

Jag fick frågan på mitt förra inlagg om varför jag valt att betala av på studielånet istället för att spara eller investera pengarna. Det är en mycket god fråga kan jag hålla med om och en som jag funderat mycket på.

Rent instinktivt känner jag att jag vill betala av lånet innan jag kan koncentrera mig på att spara/investera alltför mycket. Nu brukar ju mina instinkter vara ganska så missvisande så jag bestämde mig för ganska länge sedan att det skulle vara smartare om jag inte gjorde några extrabetalningar på CSN utan istället använde dessa pengar till att t ex köpa fonder. Dessa fonder kommer då förhoppningsvis ge mig mycket högre avkastning än de 2,1% ränta jag skulle slippa betala om jag istället betalade extra på studielånet.

Alltså bestämde jag mig förra året för att enbart betala det jag måste till CSN - meeeen jag kan ändå inte låta bli att putta in lite granna extra då och då när min viljestyrka sviker. Rent mentalt känns det så himla skönt och det känns värt det bara för att jag ska få lite ro om intet annat. Sedan tycker jag ju förstås att det inte är helt fel att föröoka betala av ett lån så snabbt som möjligt även om räntan är väldigt låg, i alla fall så länge som det inte betyder att man senare kommer att behöva ta ett lån till högre ränta när man istället hade kunnat spara dessa extraamorterade pengar och använt dem. För mig är detta inte direkt aktuellt och alltså sitter jag har och skjuter in några hundralappar på mitt enorma lån lite då och då - en dag ska jag vara skuldfri minsann!

1 kommentar:

Anna sa...

Ja, jag håller med. Jag har börjat extraamortera lite mer nu till CSN, just för att jag vill vara skuldfri inom en överskådlig framtid.