söndag 13 april 2008

Ekonomisk träning

Idag har jag kollat på London Marathon. Det är verkligen inspirerande även om jag saknade Paula Radcliffe i år. För mig som kämpar på för att kunna springa 10km på under 60 minuter verkar det helt otroligt att någon kan springa ett maraton på 2 timmar 15 minuter, alltså åtminstone dubbelt så snabbt som mig under dubbelt så lång tid - helt sjukt!

Något maraton kommer det nog inte bli för mig även om jag känner mig sugen på att ställa upp i något kortare 10km lopp för att hålla motivationen på topp.

Efter vi varit ute och ätit lunch tog jag ett bad och låg då och gjorde en ganska förenklad jämförelse mellan det många av oss ekonomibloggare drömmer om, ekonomiskt oberoende, och det en maratonlöpare drömmer om, vilket jag antar är att springa ett maraton på en riktig drömtid. För båda lägren så kan ju definitionen av ens dröm vara olika; olika människor kräver olika stor förmogenhet för att kunna anses ekonomiskt oberoende och det som en maratonlöpare anser vara en riktig drömtid behöver inte överensstämma med någon annans.

Det kan väl även anses att båda behöver hålla motivationen hög, tro på sig själv och hitta trick för att komma över svackor i dagsformen. För ögonblicket känner jag att min motivation till att både spara och snåla är ganska låg, så kanske skulle jag tjäna på att börja tänka mer som någon som tränar till ett maraton. Det som faller mig in genast är:
  • Hitta sätt att hålla motivationen hög genom fler delmål med eventuell belöning när jag når dit
  • Utmana mig själv mer
  • Mental träning - fokusera på målet och se mig själv där

Just mental träning känns lite jobbigt för jag får psykbryt på t ex yoga när man ska slappna av och föreställa sig själv vara någon annanstans etc. Däremot funderar jag på att börja med en blandning av tai chi och yoga där den mentala träningen är en del av den fysiska. Kanske kan detta göra det lättare för mig att sedan varje dag tänka mig in i hur mitt liv kommer vara den dagen jag är ekonomiskt oberoende. Annars tycker jag ju om att skriva så att skriva några rader varje dag där jag låtsas som att jag redan är vid målet kan ju vara ett alternativ. Jag är fullt och fast övertygad om vikten av att verkligen tro på sig själv och helt enkelt veta att man kommer lyckas, därför lägger jag ganska stor vikt vid detta.

Delmål för året har jag redan ställt upp men med tanke på min flytt känns de så avlägsna och kanske inte längre helt realistiska så jag funderar på att komma upp med några nya som jag kan dela upp i kort-, medel- och långsiktiga mål.
Återkommer mer om detta senare när jag tänkt ut lite bra grejer.

Utmana mig själv vet jag inte vad det gäller ekonomin, däremot ska jag genast kolla upp om det finns något bra 10km lopp att ställa upp i!

Inga kommentarer: