torsdag 10 april 2008

Lunchlådor

Denna vecka har jag lagat och tagit med mig lunchlåda varje dag. Än så länge har det blivit:
  • Mozzarella, tomat och avokadosallad med pinjenötter och lite spenatblad
  • Getost, apelsin och spenatsallad med valnötter
  • Cajunkycklingsallad med nudlar svamp, lök och paprika
  • Bönsallad med rödlök, oliver, paprika, lite blad och allt möjligt gott

Vanligtvis tar jag med mig en liten bit helkornsbröd med för jag känner aldrig att jag kan bli riktigt mätt på bara en sallad. Enda anledningen att det nästan alltid blir sallad är att det är så lätt att både göra och variera. Jag kan inte värma mat på jobbet (för mikron bor nere bland spindlarna) och mackor är svara att göra intressanta och någorlunda nyttiga tycker jag.

För mig är god och gärna hälsosam mat så pass viktigt att jag gärna lägger pengar på det. Som tur väl är finns det så mycket nyttig mat som är billig såsom tonfisk, havregryn, rotfrukter och alla möjliga sorters bönor men jag vill ju även gärna lyxa till det med färska grönsaker, frukter och bär, olika sorters ostar och choklad till helgen!

Det känns ändå som jag har hittat en balans nu, där jag tycker om det jag äter samtidigt som det inte kostar mig alltför mycket. Nu gäller det bara att hitta på 5 nya sallader till nästa vecka!

3 kommentarer:

Växla ner sa...

låter gott, och så blir man inte så däst efter att ätit detta som man blir av "tung" mat.

Bryggarn' sa...

Så gott det lät! Jag kände på en gång att är tvungen att vidga mina vyer när det kommer till matlagande... Jag lagar ofta liknande mat som jag lagat tidigare. Trist. Bättring!

Poor me sa...

Jag borde nog också vidga mina vyer lite. Det senaste året har jag nog ätit tonfisksallad tre gånger i veckan. Minst. Det är ju inte så nyttigt. Mitt problem är att jag inte orkar sno ihop något avancerat på mornarna och jag vill inte göra det på kvällen så att det hinner vissna i kylskåpet. Får fundera lite på det.