lördag 5 april 2008

Uppdatering Fondmästerskapen

Som jag nämnt tidigare började Fondmästerskapen inte så bra för mig. Efter att ha läst på lite granna möblerade jag om rejält i mina portföljer tidigare i veckan något som verkar ha gett resultat nu. Medan en av portfoljerna ligger kvar på någorlunda samma plats, har den andra stigit skarpt, med nästan 3600 platser på en dag, och ca 8000 sedan mitt nya fondköp gick igenom.

Den fond som gått allra bäst är ABN AMRO Brasilien som gått upp med 5,09% sedan köpet gick igenom. Just denna fond har varit en jag länge varit sugen på att investera i, både för att jag gärna skulle ha lite investeringar i Brasilien, eftersom det är ett land som jag tror har blivit lite för bortglömt genom Kina/Indien/Ryssland hypen och dessutom investerar denna fond enbart i företag som är socialt och miljömässigt medvetna, något som verkar vara ganska ovanligt när det gäller en fond i en tillväxtmarknad.

Tyvärr är ju även Brasilien ett land man kan ha etiska åsikter om att investera i, och flertalet experter verkar anse att Brasilien ligger på den absoluta toppen av en valutabubbla (se t ex DIs artikel Tveksam Etik bakom Bancos Brasilienfond från 2006). Det verkar som att ingen protesterar alltför högljutt mot investeringar i Brasilien just nu men för ögonblicket köper jag inte fonder, enbart pga jag inte har några "lösa" pengar i Sverige och inte vill köpa här i England när jag snart ska flytta. Därför kändes det kul att prova på denna fond i min låtsasportfölj, och hittills har den ju gått väldigt bra. Får väl se hur länge det håller och hur sur/glad jag kommer bli att jag inte investerade på riktigt!

I alla fall tycker jag denna tävling är jätterolig förutom att det är frustrerande att det tar så lång tid att byta fonder även om det ju givetvis gör det hela mer verklighetstroget.

Nästa vecka hoppas jag på att klättra 8000 platser till - minst!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har precis hamnat topp 600 efter en starkare indiensatsning. Vilken är din toppplacering då?