tisdag 15 juli 2008

The Richest Man in Babylon

Så har då även jag läst klassikern The Richest Man in Babylon. Äntligen förstår jag var mantrat "a part of what you earn is yours to keep" och besattheten med att spara 10% av ens inkomst kommer ifrån!

Boken i sig består av flera små historier, av vilka de flesta utspelar sig i Babylon under dess rikedomsdagar. Som sig bör i denna sortens bok (eller som i alla fall nästan alltid är fallet) innehåller varje historia en sensmoral som ska visa vägen mot rikedom. Detta är på intet sätt en get rich quick bok utan den fokuserar på allas förmåga att spara en viss del av sin inkomst för att sedan göra vettiga investeringar med dessa pengar. Jag fann boken väldigt lättläst och jag tycker om själva inställningen även om många av historierna onekligen känns mycket förenklade.

För någon med lite erfarenhet och intresse av sparande och investerande kan boken vara rolig att läsa men däremot tror jag inte att man ska förvänta sig att faktiskt lära sig något av den. Något som jag reagerade på var att kvinnor inte har någon som helst plats i boken förutom eventuellt som en del av den familj som mannen förväntas ta hand om. Visst, jag vet att boken skrevs på 70-talet någon gång men det känns ända tråkigt och, ja, omodernt helt enkelt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

När vi på en kurs på lärarutbildning fick i uppdrag att berätta en saga var (tragiskt nog vänder sig 99% av lärarutbildningen till barn i åldern 1 - 10 år även om man som jag tex ska vara på gymnasiet).

Så naturligtvis hade alla tränat in olika snuttigullberättelser om små troll och hjältar och så.

Naturligtvis var det mot mina principer att göra något sådan, så jag tog i stället och berättade sagan om den rikaste mannen i Babylon för dem! :)

Här kan du se min recension av boken:
The Richest Man In Babylon

Anonym sa...

Förresten, boken är inte från 70-talet, den är från 20-talet om jag mins rätt. Så det är inte så konstigt att det är en hel del skillnad på hur boken kanske hade sett ut om den skrev i dag, 80-år senare.

Men boken kan faktiskt påverka folk även om den inte konkret lär dig hur du ska investera dina pengar. Det märkte jag tydligt på mina kursare på universitet. Flera kom och talade med mig sedan och sa att just det här med att fast du tjänar pengar så behåller du inget av dem själv, de går till fastighetsägaren, till banken, till ägaren av matvarubutiken, till bussföretaget, till ägaren av klädbutiken osv.

Det hade fått dem att haja till och tänka att så är det ju faktiskt, det hade jag aldrig tänkt på förut.

Jag kan även rekommendera att lyssna på den som ljudbok, blir en riktigt skön saga då! :)

Anonym sa...

http://lumerkoz.edu Rear side, http://rc8forum.com/members/Buy-Azithromycin.aspx vintage http://www.comicspace.com/buspar/ vinea http://soundcloud.com/acyclovir behaving http://www.comicspace.com/aciphex/ webb http://www.lovespeaks.org/profiles/blogs/buy-famciclovir marketthe junta

Anonym sa...

Whenever we think about the word the idea of really like, not just in relation to its an enchanting partnership having a further, nevertheless as being a experiencing that's engendered when you have miltchmonkey a much better marriage on your own as well ( blank ) or even just being a experience of larger oneness spouse and children or maybe humanity ( space ) it turns into far more superior that every one everyone is looking to get in life will be like.