måndag 14 juli 2008

+ 40%

För att trösta mig lite kollade jag idag på hur mycket mina fonder trots allt gått upp i värde överlag sedan de köptes. Allt som allt så ligger de fortfarande på +40%. Det faktum att de i början av året låg på +95% tänker jag för ögonblicket inte låtsas om...

Till skillnad från många andra tror jag att jag hade en hel del tur då min far hjälpte mig att investera mina pengar i en allemansfond i slutet av 90-talet. Denna fond står idag för nästan all uppgång men jag hoppas på att det kommer se bättre ut för mina egeninvesteringar i slutet av året.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klart att det är tur att du har en fond som fortfarande är upp så mycket, nu när marknaden har fallit tillbaka i en tydlig nedtrend. Om du hade haft otur i slutet av 90-talet så hade ju kanske köpt fonden när OMX-index stod i dryga 800, då hade du i stort sett varit +/- 0 efter snart 9 års placering. Hade du haft maximalt flyt, vilket du kanske hade, så köpte du fonden när OMX låg på botten vid ca 500.

Oavsett vilket så var du vid flera tillfällen under 2002 och 2003 under ingångskursen. Ett ineffektivt, om än vanligt sätt att förvalta sina placeringar. Tur att du inte siktade på att ta ut kapital då.

Varför inte ta ödet mer i egna händer och påverka de faktorer du kan göra något åt? Bestäm vad du vill uppnå (avkastning per år t.ex.) och vilken risk per placering du vill ta, hur mycket du ska satsa per placering för att uppnå målen och riskmax, regler för att ta hem vinst och begränsa förlust, samt regler för hur du ska placera med trenden. Får du ordning på det behöver du aldrig mer bekymra dig om kursutvecklingen, för du vet hur du ska agera i varje läge och har förtroende för att du går med vinst i längden.